Parttime
Gelderland
Geplaatst 1 maand geleden

Vacature kenmerken

Categorie

SDG11, SDG8, SDG9

Startdatum

15-10-2024

Aantal uur per week

24 uur p/w

Einddatum

18-07-2025

Standplaats

Geldermalsen

Deadline

03-10-2024

Uurtarief

135 euro p/u

Sector

Financieel Economisch, Management, Overheid



West Betuwe is een groene, kleurrijke gemeente waar het heerlijk wonen en werken is. Waar iedereen zich welkom en goed geholpen voelt. Waar een vruchtbare bodem voor samenwerking zorgt dat onze gemeenschap tot volle bloei komt. De medewerkers van onze organisatie bieden dienstverlening dichtbij en op maat.

Eén van de belangrijke speerpunten van ons bestuur, is dat we een financieel robuuste gemeente willen zijn. Een gemeente met een gezond financieel lange termijn perspectief. Dit is een opgave voor de gehele organisatie. Om bovenstaande te bereiken zijn we volop bezig met het versterken van de financiële functie. Bovendien zijn we een project gestart ‘financieel fit’ - om de meerjarenbegroting in balans te houden. Om onze financiële ambities waar te kunnen maken vinden we het noodzakelijk om ons tijdelijk te versterken met een:

Tijdelijk teamleider financiën voor 24 uur per week
voor de periode oktober 2024 tot en met juni 2025.

De betreffende leidinggevende neemt deze rol tijdelijk over van de teamleider Interne Dienstverlening. Dit geeft de teamleider Interne Dienstverlening de mogelijkheid om zich op de ontwikkeling van andere teams en vraagstukken te concentreren.

Over het team financiën
Het team Financieel Beleid en Advies bestaat op dit moment uit 7 senior- en medior financieel adviseurs (waarvan 2 interim), een junior financieel adviseur en een financieel ondersteunend medewerker. De medewerkers van het team hebben een coördinerende rol voor wat betreft de planning & control cyclus, en ondersteunen & adviseren B&W, budgethouders en budgetbeheerders ten aanzien van financiële vraagstukken. Een aantal specialistische taken (treasury, btw, fiscaliteit, heffingen) en de financiële administratie & beheer zijn ondergebracht bij onze bedrijfsvoeringorganisatie die ook deze taken verricht voor de gemeente Tiel en Culemborg.

De ambtelijke organisatie van onze gemeente is de afgelopen jaren gegroeid. Om bestuur, management en budgetbeheerders van onze vakteams goed te kunnen blijven adviseren en ondersteunen is de formatie van team financiën in 2024 uitgebreid. Bovendien hebben we ambitie om te zorgen dat het team een leidende, pro-actieve rol binnen de organisatie gaat vervullen, het adviseurschap versterkt wordt en we meer en door sleutelspelers als financieel partners ervaren gaan worden. Dit vraagt dat de rol- en taakverdeling de komende maanden wordt aangescherpt en de gewenste doorontwikkeling van het team wordt doorgezet.

Over jouw rol
De doorontwikkeling van de financiële functie, de doorontwikkeling van team financiën en het project ‘financieel fit’ vragen de komende maanden extra leidinggevende aandacht. Als direct leidinggevende van team financiën speel je hier een belangrijke rol in.
Je direct opdrachtgever is de directeur bedrijfsvoering. Verder werk je samen met de teamleider interne dienstverlening en concerncontroller. Samen geven we invulling aan onze ambities op financieel vlak. Als de agenda van het MT—overleg daar aanleiding voor is, dan neem je deel aan het overleg van het managementteam. Het managementteam bestaat uit directie, teamleiders en een aantal programmamanagers.
Doelstellingen

  • Er aan bijdragen, dat team financiën op effectieve en efficiënte wijze de verschillende producten uit onze planning & control cyclus realiseert.

  • Ervoor zorgen, dat een aantal verbeteringen in gang worden gezet c.q. worden gerealiseerd om de sturing op financiën binnen de organisatie verder te versterken.

  • Verder vorm geven van een passende rol- en taakverdeling binnen het team. Dit op basis van de koers die begin 2024 in gang is gezet. Op dit moment zijn er 2 vacatures die nog vervuld moeten worden.

  • De rol- en taakverdeling uitwerken in organieke functiebeschrijvingen en waar nodig in goede banen leiden van gevolgen op persoonsniveau.

  • De medewerkers van het team leiden en begeleiden bij hun persoonlijke ontwikkeling.

  • Het leveren van een substantiële bijdrage aan het project ‘financieel fit’.


Resultaat

  • Een duidelijke beschrijving van de gewenste toekomstige positie van team financiën binnen de organisatie en specifiek de verhouding tot directie, teamleiders & controller.

  • Het team financiën heeft op effectieve en efficiënte wijze de P&C-producten opgeleverd.

  • Een aantal verbeteringen zijn in gang gezet en/of gerealiseerd:

    • Portefeuilleoverleg met wethouder financiën.

    • Budgetgesprekken.

    • Proces van sturen op de loonsom en inhuurkosten.

    • Financiële informatievoorziening.

    • Bijdragen aan beoordeling mogelijke applicatiekeuzes financiële sturing en resultaatsturing.



  • De rol- en taakverdeling in het team is voor iedereen duidelijk en wordt conform deze verdeling gewerkt.

  • Voor de functies in het team zijn passende organieke functieomschrijvingen. En medewerkers zijn ingepast in de juiste generieke functie.

  • De medewerkers van het team zijn op een goede manier geleid en begeleid in hun functioneren en ontwikkeling.

  • De overeengekomen bijdrage in het project ‘financieel fit’ is geleverd.

  • Advies voor wat betreft een duurzame doorontwikkeling van het team en passende besturing.


Expertise

  • Een afgeronde bedrijfskundige of financiële opleiding (minimaal op HBO-niveau);

  • Kennis van verschillende werkprocessen waar een financieel team binnen een gemeente mee te maken heeft.

  • Minimaal 3-5 jaar ervaring als leidinggevende van een financieel team bij een gemeente.

  • Je hebt politieke en organisatorische sensitiviteit.

  • Je hebt oprechte aandacht voor collega’s en toont stevigheid en stressbestendigheid, ook onder druk en bij dynamiek.

  • Een dienend leider die coacht en verbindt, maar ook durft te confronteren wanneer de situatie erom vraagt en op constructieve wijze feedback durft te geven.

  • Bruggenbouwer; verbindend vermogen binnen en buiten het team, intern en extern.

  • Beschikt over daadkracht en een gezonde doel- en resultaatgerichtheid.

  • Transparant in je aanpak, geeft richting en bent koersvast.

  • Relativerend en zelf reflecterend vermogen en staat open voor feedback en andere inzichten.


Eisen



  • De kandidaat heeft aantoonbare ervaring met het begeleiden van keuzetraject voor de aanschaf van een gemeentelijk systeem voor prestatiesturing en financiële informatievoorziening.

  • De kandidaat heeft aantoonbare ervaring met het leiden / coördineren van een financieel bezuinigingsprogramma.

  • De kandidaat heeft aantoonbare ervaring met het leiden van klussen of projecten om de financiële processen beter te laten verlopen.

  • De kandidaat heeft een bedrijfskundige of financiële opleiding - minimaal op HBO-niveau - succesvol afgerond.


Wensen



  • De kandidaat heeft aantoonbare ervaring met het leiden van klussen of projecten om de financiële processen beter te laten verlopen bij de overheid

  • De kandidaat heeft ervaring met het leidinggeven aan een financieel team binnen een gemeentelijke organisatie.

  • Tijdens een verificatiegesprek worden de volgende zaken getoetst:
    • Je hebt politieke en organisatorische sensitiviteit.
    • Je hebt oprechte aandacht voor collega’s en toont stevigheid en stressbestendigheid, ook onder druk en bij dynamiek.
    • Een dienend leider die coacht en verbindt, maar ook durft te confronteren wanneer de situatie erom vraagt en op constructieve wijze feedback durft te geven.
    • Bruggenbouwer; verbindend vermogen binnen en buiten het team, intern en extern.
    • Beschikt over daadkracht en een gezonde doel- en resultaatgerichtheid.
    • Relativerend en zelf reflecterend vermogen en staat open voor feedback en andere inzichten.Punten worden ná een gesprek toegekend aan de kandidaat


Vul je gegevens hieronder in, dan nemen we binnen 2 uur contact met je op om samen te kijken of er een match is. Heb je nog vragen? Bel ons op 030-249 66 96 of stuur een e-mail naar info@sdginterim.nl We helpen je graag verder!

Online solliciteren

Een geldig e-mailadres is verplicht.
Een geldig telefoonnummer is verplicht.

Ons team

Ons team staat dagelijks voor je klaar ter ondersteuning.

Niek Ros

Accountmanager

+31 6 57 48 86 15

Sofie van Rooijen

Recruiter

+31 6 13 97 02 98

Eelco Grunenberg

Accountmanager

+31 6 43 49 90 88

Hoe werkt het?

1. Keuze Opdracht

Zoek jouw droomopdracht op onze site en klik op reageren.

2. Voorbereiding

Samen zorgen we ervoor dat de motivatie en CV aansluiten bij de opdracht.

3. Gesprek

Indien gewenst kunnen we helpen bij het voorbereiden van het gesprek.

4. Uitslag

Van de opdrachtgever horen we of de opdracht aan je gegund is.