Parttime
Gelderland
Geplaatst 2 maanden geleden

Vacature kenmerken

Categorie

SDG16, SDG3, SDG4

Startdatum

01-10-2024

Aantal uur per week

24 uur p/w

Einddatum

30-09-2025

Standplaats

Kerkdriel

Deadline

11-09-2024

Uurtarief

90 euro p/u

Sector

Zorg en Welzijn



De gemeenten Zaltbommel en Maasdriel willen vanwege de toenemende hulpvraag en inzet van specialistische hulp investeren in de aanpak van complexe scheidingen. Een onderdeel van dit aanbod is inzet van kortdurende ambulante ondersteuning zonder indicatie. Voor deze inzet zijn we op zoek naar een ambulante hulpverlener.

Context

We zien de laatste jaren dat de tijdsinvestering bij complexe scheidingen bij Buurtzorg Jong en de medewerkers van het Gebiedsteam steeds meer toeneemt. Ook wordt er vaker doorverwezen naar specialistische hulp bij gecontracteerde jeugdhulpaanbieders zoals een Begeleide Omgangsregeling en Ouderschap na Scheiding, beide gericht op de bemiddeling. Ook wordt er ambulante ondersteuning in de thuissituatie ingezet.

In de Bommelerwaard willen we ouders die nadenken over scheiden op een toegankelijke manier voorzien van informatie die hen kan helpen het scheidingsproces op een goede manier te doorlopen. Hoe meer ouders aan het begin van hun proces beschikken over voor hen bruikbare handvatten om met de scheiding om te gaan, de minder zullen er in een conflictsituatie terecht komen.

De verantwoordelijkheid van de gemeente zal zich dus in de meeste situaties beperken tot het verstrekken van informatie en faciliteren van laagdrempelige interventies waar ouders en kinderen aan deel kunnen nemen. Het belang van het kind staat voorop.

Als gemeenten houden wij vast aan de uitgangspunten dat (1) ouders zelf verantwoordelijk zijn voor het in goede banen leiden van een scheiding en dat (2) we de rol van de gemeente vooral zien in preventieve interventies. Als derde uitgangspunt komt daar nu bij dat het (3) nodig is om de rol en inzet van de vrijwillige zorg af te bakenen.

Wat willen we bereiken?

Door het preventief verstrekken van toegankelijke informatie over scheiden en het stoppen van de strijd als belangrijkste focus te hanteren, streven we naar een betere kwaliteit van leven voor alle gezinsleden en verminderde inzet/verwijzing naar de jeugdhulp.

Door de inzet van expertise en ondersteuning op het vlak van scheidingsproblematiek via deze opdracht werken we ernaar toe dat onze wijkteams zelf de manier van werken eigen hebben gemaakt. Na verloop van de inhuurperiode is de inzet gericht op het inbedden van de expertise, aanpak en werkzaamheden binnen de wijkteams.

Tijdens de opdracht wordt in overleg bepaald op welke manier de werkzaamheden vertaald worden in casuïstiek overleg, sparringsmomenten collega’s, inloopspreekuren voor inwoners op locatie, aansluiten bij regionaal overleg, e.d.

Verantwoordelijkheden

uitvoering geven aan de volgende werkzaamheden:

  • Kortdurende ambulante aanbod: methodisch handelend op basis van parallel ouderschap en conflicthantering met een inschatting dat op basis van 3 tot 5 gespreken de zorg/hulpvraag kan worden behandeld of duidelijk gemaakt wat een vervolgstap (verwijzing naar voorliggend veld, algemene voorzieningen dan wel specialistische hulp) kan zijn.

  • Vraagbaak/sparringpartner voor consulenten (in de vraagverheldering, inschatting van de situatie en indicatiestelling) en indien gewenst ook voor partijen in het voorliggend veld

  • Contactpersoon binnen Buurtzorg Jong/gebiedsteams voor echtscheidingsvragen voor ouders en kinderen zelf én lokale partners, denk aan scholen/SMW, huisartsen, jongerenwerk, etc.

  • Verbinder als er door de echtscheidingssituatie meer aandacht nodig is rondom de problemen van de ouders, denk aan schuldhulpverlening, schoolmaatschappelijk werk.

  • Onderhouden van relatie met de aanbieders in het voorliggend veld (denk aan KIES-coaches, het Omgangshuis).


De kandidaat is inzetbaar vanaf 1 oktober 2024 tot en met 30 september 2025 voor 24 uur per week (waarbij dinsdag en donderdag in ieder geval gewerkt wordt). De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd.

Eisen



  • De opdracht dient te worden uitgevoerd door 1 persoon (geen duo-baan)

  • SKJ-registratie (vermeld uw SKJ-registratienummer)

  • U voegt een cv van maximaal 5 pagina's A4 toe samen met uw motivatiebrief.

  • minimaal 3 jaar ervaring in hulpverlening in gezinnen waarbij conflicthantering een wezenlijk onderdeel is geweest van het werk. (geef een beschrijving van uw ervaring hierin)


Wensen



  • Ervaring hulpverlening bij echtscheidingsproblematiek

  • Ervaring hulpverlening in gezinnen

  • Ervaring met de methodiek parallel ouderschap


Vul je gegevens hieronder in, dan nemen we binnen 2 uur contact met je op om samen te kijken of er een match is. Heb je nog vragen? Bel ons op 030-249 66 96 of stuur een e-mail naar info@sdginterim.nl We helpen je graag verder!

Online solliciteren

Een geldig e-mailadres is verplicht.
Een geldig telefoonnummer is verplicht.

Ons team

Ons team staat dagelijks voor je klaar ter ondersteuning.

Niek Ros

Accountmanager

+31 6 57 48 86 15

Sofie van Rooijen

Recruiter

+31 6 13 97 02 98

Eelco Grunenberg

Accountmanager

+31 6 43 49 90 88

Hoe werkt het?

1. Keuze Opdracht

Zoek jouw droomopdracht op onze site en klik op reageren.

2. Voorbereiding

Samen zorgen we ervoor dat de motivatie en CV aansluiten bij de opdracht.

3. Gesprek

Indien gewenst kunnen we helpen bij het voorbereiden van het gesprek.

4. Uitslag

Van de opdrachtgever horen we of de opdracht aan je gegund is.