Parttime
Noord-Holland
Geplaatst 2 maanden geleden

Vacature kenmerken

Categorie

SDG11, SDG12, SDG15

Startdatum

30-08-2024

Aantal uur per week

8 uur p/w

Einddatum

01-02-2025

Standplaats

Zaandam

Deadline

29-08-2024

Uurtarief

Geen max uurtarief

Sector

Beleid- en adviesdiensten, Overheid, Project- en Programmamanagement



De Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (OD NZKG) verleent vergunningen op het gebied van milieu, bodem en bouw. En we zien we erop toe dat alle partijen daarbij hun wettelijke verplichtingen nakomen. Waar nodig handhaven we. Ons doel: het waarborgen en beschermen van een schone, veilige, duurzame leefomgeving voor de inwoners van het Noordzeekanaalgebied.

We hebben gespecialiseerde kennis van bedrijven die werken met gevaarlijke stoffen, en over geluid, luchtkwaliteit, duurzaamheid, energiebesparing, tunnelveiligheid en bouwkundige veiligheid. Daarom denken we vaak mee over ruimtelijke plannen in het gebied rondom Amsterdam en verduurzaming. Wat past er aan bedrijvigheid, infrastructuur en bouw? Welke gevolgen heeft dat voor de leefbaarheid? We adviseren overheden hierover bij het maken van beleid.

In het Noordzeekanaalgebied wordt de druk op de schaarse ruimte steeds groter: meer industrie, meer mobiliteit en een forse woningbouwopgave. Ontwikkelingen die impact hebben op de kwaliteit van de leefomgeving. Bewoners, werkgevers, werknemers en recreanten: iedereen heeft er baat bij dat de regio veilig en leefbaar is en blijft.

Daarin heeft ieder een eigen verantwoordelijkheid, ook de overheid. De Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied heeft als belangrijkste taak het leefbaar houden van dit gebied. Dat is waar we ons dagelijks voor inzetten, namens acht gemeenten  en drie provincies.

Doel van de opdracht
Het zonebeheer heeft betrekking op alle bedrijven die zijn gelegen op het industrieterrein en de OD is verantwoordelijk voor het geluidbeheer van het geluid gezoneerde industrieterrein. Op dit moment is de OD vooral dienstverlenend bezig en aanvragen worden per casus door de specialisten opgelost. De OD wil het initiatief ten aanzien van de actualisatie van het zonebeheer en de vergunningen naar zich toetrekken, zodat we meer grip op de situatie krijgen en we meer kunnen gaan sturen op processen en andere stakeholders kunnen gaan betrekken bij het proces, zoals PNH, omliggende gemeenten, SNBV, KLM en KLM Cityhopper.

De OD NZKG wil de werkzaamheden, om te komen tot het volgende resultaat, uitbesteden aan een extern adviesbureau:

- Geactualiseerde vergunningen van SNBV, KLM en KLM Cityhopper op basis van huidige bedrijfsvoering en vlootsamenstelling;
- Een actueel zonebeheermodel voor alle (proefdraai)activiteiten op industrieterrein Schiphol-Oost dat:
o Gebaseerd is op actuele vliegtuiggegevens en vergunningen;
o Voldoet aan de regelgeving uit de Omgevingswet en geschikt is voor het vaststellen van een GPPIL besluit;
o Beschikbaar gesteld kan worden als bronnenbestand in het DSO ten behoeve van de beoordeling van ruimtelijke plannen en vergunningaanvragen.

- Een vastgesteld GPPIL besluit voor industrieterrein Schiphol-Oost.

Opdrachtbeschrijving
De OD wil via een adviesbureau een projectleider inhuren met in de achterban expertise op het gebied van vergunningverlening en geluid. De projectleider is verantwoordelijk voor de actualisatie van het zonebeheer van het industrieterrein Schiphol-Oost. Hiervoor is het noodzakelijk dat het zonebeheer en de vergunningen van de relevante bedrijven (SNBV, KLM en KLM Cityhopper) wordt geactualiseerd. Daarbij zal de projectleider een verbindende rol hebben tussen de interne en externe partijen op ambtelijk en bestuurlijk niveau. In onderstaand stroomschema wordt het proces schematisch weergegeven.

De werkzaamheden van de projectleider bestaan uit:

  • • Bewaken van de interne en externe voortgang en termijnen;
    • Aansturen interne werkzaamheden en externe partijen ten aanzien van het actualiseren van de vergunningen;
    • Het organiseren en voorzitten van overleggen met interne en externe partijen en het vastleggen van afspraken (verslaglegging);
    • Het verbinden van en het afstemmen met de verschillende belanghebbende partijen (gemeenten, bedrijven, PNH en OD NZKG) op ambtelijk en bestuurlijk niveau;
    • Het regelmatig opstellen van een voortgangsrapportage (afstemmen met opdrachtgever);
    • Regelmatig overleg met de opdrachtgever over de voortgang van het project;
    • Het opstellen van een eindrapportage met daarin een beschrijving van de uitgevoerde werkzaamheden en het eindresultaat.


Actualisatie vergunningen
In 2020 is de OD gestart met de actualisatie van de vergunning van SNBV. Hiervoor hebben wij regelmatig overleg met SNBV en de externe akoestisch adviseur Peutz BV. Onlangs hebben wij van SNBV een concept aanvraag ontvangen en een concept akoestisch onderzoek met bijbehorend rekenmodel. De actualisatie van de vergunningen van KLM en KLM Cityhopper moet voor het aspect geluid nog worden gestart. Vanuit de directie van de OD NZKG is aangegeven dat er prioriteit gegeven moet worden aan de actualisatie van de vergunningen van deze bedrijven. De vergunningen voor SNBV, KLM en KLM Cityhopper worden door de OD NZKG zelf geactualiseerd en opgesteld. Het leveren van juridische ondersteuning voor het opstellen van de vergunningen wordt gedaan door de OD.

De vergunningverleners, specialisten en juristen bij de OD NZKG voor deze bedrijven zijn verdeeld over verschillende teams, te weten:

  • SNBV en KLM Cityhopper vallen onder team Milieu & Leefomgeving (B) (bevoegd gezag gemeente)
    • KLM valt onder het team R&E Milieu & Industrie (A) (bevoegd gezag Provincie Noord-Holland)
    • Specialisten geluid onder team Expertise Milieu & Duurzaamheid (B)
    • Juristen onder team Juridische Expertise (A)


De projectleider dient het interne proces aan te sturen en verbinding te leggen tussen de verschillende teams. Inhoudelijk worden er geen werkzaamheden verwacht van de opdrachtnemer.

Om het zonebeheer van industrieterrein Schiphol-Oost te actualiseren dienen de volgende werkzaamheden te worden uitgevoerd:

  • Actualiseren zonebeheermodel. Onderdeel hiervan is de actualisatie van de vergunningen van SNBV, KLM en KLM Cityhopper. Op dit moment is het zonebeheermodel redelijk actueel;

  • Een oplossing bieden voor het inpasbaar maken van het gelijktijdig proefdraaien op verschillende locaties binnen de geluidzone van industrieterrein Schiphol-Oost. Op dit moment bestaat het zonebeheer van Schiphol-Oost uit meerdere geluidmodellen. We willen naar één geluidmodel waarin alle bronnen en activiteiten zijn opgenomen en wat straks in het kader van de Omgevingswet via het DSO beschikbaar gesteld kan worden aan derden.

  • Het geactualiseerde zonebeheermodel aanpassen, zodat het aansluit op de regelgeving uit de Omgevingswet;

  • Het opstellen van een akoestische rapportage met daarin de uitgangspunten en berekeningsresultaten en een zonebeheerdocument. Het zonebeheerdocument zal worden gebruikt als uitvoeringsinstrument, zodat werkprocessen voor interne en externe gebruikers (Omgevingswet) zijn geborgd;

  • Het opstellen van een GPPIL besluit in het kader van de Omgevingswet zal worden gedaan door de Projectleider SWUNG II van de provincie Noord-Holland;


Opdracht informatie
De opdracht loopt in eerste instantie tot 1 februari 2025 voor 8 uur per week. Het totaal aantal uren voor deze opdracht kan alleen wijzigen na schriftelijke toestemming van de OD NZKG. Aan het eind van de looptijd wordt bekeken of de opdracht wordt verlengd.

Wat verwachten we van uw offerte/CV:

- Plan van Aanpak van minimaal anderhalf A4 waarin u uw visie geeft inzake het project en de onderlinge noodzakelijke samenwerking en verbinding denkt te realiseren. Omschrijf hoe u de opdrachtgever kan ontzorgen.

- U geeft minimaal twee referenties waaruit blijkt dat de kandidaat ervaring en deskundigheid heeft met de opdracht, ervaring bij de overheid geniet de voorkeur.

Competenties

  • Bestuurlijksensitief;

  • Communciatief;

  • Analytisch;

  • Onderhandelingsvaardigheden.


Eisen/wensen:

1. Aantoonbare werkervaring als projectleider/adviseur binnen de overheid op het gebied van milieu en of het ruimtelijk domein;
2. Aantoonbare werkervaring als adviseur/projectleider met projecten met verschillende stakeholders zoals bedrijven en overheden (noem hiervan minimaal een voorbeeld in het cv);  

3. Aantoonbare werkervaring als projectleider/adviseur op het gebied van vergunningverlening (30 punten);
4. Aantoonbare werkervaring met vergunningverlening op het gebied van milieu (30 punten);
5. Vermeld in het cv waarom jouw kandidaat/organisatie geschikt is voor deze opdracht (maximaal 0,5 pagina) (20 punten);
6. Een afgerond certificaat of werkervaring met Prince2 of gelijkwaardig zoals IPMA (10 punten)
7. Aantoonbare kennis/werkervaring op het gebied van geluid (10 punten).

Planning
De gesprekken bij de omgevingsdienst worden gepland op een nader te bepalen moment. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo spoedig mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van de marktplaatsopdracht.

Eisen



  • Aantoonbare werkervaring als adviseur/projectleider met projecten met verschillende stakeholders zoals bedrijven en overheden (noem hiervan minimaal een voorbeeld in het cv);

  • Aantoonbare werkervaring als projectleider/adviseur binnen de overheid op het gebied van milieu en of het ruimtelijk domein;


Wensen



  • Aantoonbare kennis/werkervaring op het gebied van geluid .

  • Aantoonbare werkervaring als projectleider/adviseur op het gebied van vergunningverlening;

  • Aantoonbare werkervaring met vergunningverlening op het gebied van milieu ;

  • Een afgerond certificaat of werkervaring met Prince2 of gelijkwaardig zoals IPMA;

  • Vermeld in het cv waarom jouw kandidaat/organisatie geschikt is voor deze opdracht (maximaal 0,5 pagina);


Vul je gegevens hieronder in, dan nemen we binnen 2 uur contact met je op om samen te kijken of er een match is. Heb je nog vragen? Bel ons op 030-249 66 96 of stuur een e-mail naar info@sdginterim.nl We helpen je graag verder!

Online solliciteren

Een geldig e-mailadres is verplicht.
Een geldig telefoonnummer is verplicht.

Ons team

Ons team staat dagelijks voor je klaar ter ondersteuning.

Niek Ros

Accountmanager

+31 6 57 48 86 15

Sofie van Rooijen

Recruiter

+31 6 13 97 02 98

Eelco Grunenberg

Accountmanager

+31 6 43 49 90 88

Hoe werkt het?

1. Keuze Opdracht

Zoek jouw droomopdracht op onze site en klik op reageren.

2. Voorbereiding

Samen zorgen we ervoor dat de motivatie en CV aansluiten bij de opdracht.

3. Gesprek

Indien gewenst kunnen we helpen bij het voorbereiden van het gesprek.

4. Uitslag

Van de opdrachtgever horen we of de opdracht aan je gegund is.