Parttime
Utrecht
Geplaatst 2 maanden geleden

Vacature kenmerken

Categorie

SDG11, SDG7, SDG9

Startdatum

26-08-2024

Aantal uur per week

8 uur p/w

Einddatum

26-08-2025

Standplaats

Utrecht

Deadline

25-08-2024

Uurtarief

100 euro p/u

Sector

Energie, Overheid, Project- en Programmamanagement



Utrecht is een provincie om trots op te zijn. Gevarieerd, bruisend en met een rijke historie. Met veel verschillende levensstijlen, culturen en persoonlijke voorkeuren. Onze regio is een topregio met een innovatieve kenniseconomie.

Het is onze opgave om de aantrekkelijkheid van onze provincie te vergroten en groei zo te faciliteren dat de kwaliteit van onze ruimte behouden blijft. Samen met inwoners, bedrijven, organisaties en andere overheden werken het provinciebestuur en medewerkers met enthousiasme en daadkracht aan een gezonde en duurzame leefomgeving. Wij willen dat iedereen in de provincie Utrecht fantastisch woont, werkt en leeft. Daarom zorgen wij voor een goede balans tussen groen en groei.

Opdracht - Algemeen


Aanleiding/context

Vanuit de provincie Utrecht willen we bedrijventerreinen ondersteunen op het gebied van verduurzamen. Hiervoor doen we mee met het Programma Verduurzaming Bedrijventerreinen (PVB) dat specifiek gericht is op het opzetten of verbeteren van de organisatiegraad op een bedrijventerrein en vervolgens het verduurzamen hiervan.

Waarom organisatiegraad op bedrijventerreinen verbeteren en bedrijventerreinen verduurzamen?

Het efficiënt verduurzamen van hun vastgoed en bedrijfsvoering is voor ondernemers vaak een complexe uitdaging, veelal door een gebrek aan tijd en kennis. Een goede samenwerking en (formele) organisatiegraad op bedrijventerreinen speelt een cruciale rol in het kunnen verduurzamen van het gehele bedrijventerrein. Hierbij gaat het om het samenbrengen van individuele en collectieve behoefte rondom thema’s zoals energie, warmte en netcongestie, maar ook klimaatadaptatie en circulaire economie. Dit draagt ook bij aan de toekomstbestendigheid van het terrein.

Inzet Aanjager Programma Verduurzaming Bedrijventerreinen/Aanjager PVB

Als Aanjager PVB heb je de taak om een organisatiegraad op te zetten waar die nog niet aanwezig is, of, het opschalen, uitbreiden of intensiveren van een al bestaande organisatiegraad ten behoeve van de verduurzaming. Hierin lever je maatwerk in je samenwerking met de ondernemers op het bedrijventerrein, de betreffende Utrechtse gemeente, andere relevante stakeholders zoals ondernemerscollectieven en de provincie Utrecht. Daarnaast onderzoek je welke duurzaamheidsopgaven het bedrijventerrein heeft en help je om de prioritering hiervoor op te stellen. Vandaaruit begeleid je het proces om te komen tot de organisatievorm die het beste past bij deze opgaven. Je faciliteert ook het proces om deze organisatievorm op te zetten en om concrete (project)plannen te maken voor de duurzaamheidsinitiatieven. In de gesprekken die je met de bedrijven op het bedrijventerrein hebt informeer je ze tot slot ook over de verschillende kansen en (subsidie)mogelijkheden op het gebied van verduurzaming die de Provincie Utrecht (en breder) op dit moment te bieden heeft.

Wat verwacht de provincie Utrecht van jou als Aanjager PVB?

  • Je initieert afstemming met de lokale gemeente, ondernemers, ondernemerscollectieven (zoals verenigingen en bedrijvenkringen) en de Provincie Utrecht om te bepalen met welke specifieke bedrijventerreinen je aan de slag gaat om 1. de organisatiegraad te vergroten en/of 2. de verduurzaming van (delen van) het terrein te starten of intensiveren. Lokaal en in afstemming met de stakeholders wordt bepaald welk bedrijventerrein per gemeente (*) het meest kansrijk is om te starten.

  • Je bouwt zelfstandig een relatie op met een of meerdere kwartiermakers op de bedrijventerreinen (ondernemers) en/of aanspreekpunten en relevante stakeholders op het geselecteerde bedrijventerrein en binnen de lokale gemeenteorganisatie.

  • Je helpt lokale ondernemers op het bedrijventerrein om die organisatievorm te kiezen die past bij de duurzaamheidsopgaven die ze willen gaan oppakken (**). Mogelijke (juridische) vormen zijn een BIZ, ondernemersvereniging, coöperatie of stichting etc.

  • Je begeleidt, helpt en adviseert het (te vormen) samenwerkingsverband van bedrijven met het inventariseren van de kansen, wensen en prioriteiten voor projecten op het gebied van het  verduurzamen van (delen van) het bedrijventerrein. Voorbeelden van gezamenlijke projecten: collectieve inkoop zonnepanelen, gezamenlijke acties voor klimaatadaptatie of afvalbeheer, verduurzamen mobiliteit etc. Ook onderzoek je of er interesse is voor het verkennen van een energiehub i.v.m. netcongestie. In dat geval breng je de geïnteresseerde ondernemers dan in contact met elkaar en met de juiste personen bij de gemeente en provincie zodat ze in gesprek kunnen met een adviseur energiehubs.

  • Je helpt het (te vormen) samenwerkingsverband met het opzetten van eerste (concept) projectplannen voor de hoogste prioriteit verduurzamingsopgave:

    • Bij opstellen concept plan van aanpak denk aan doel, stakeholders, benodigde middelen, planning, fasering etc., bepalen welke financiën nodig zijn en waar wat kan worden aangevraagd inclusief wie welke rol heeft in uitvoering; alles in nauwe samenwerking met ondernemerscollectief en de gemeente. Hiervoor initieer je ook netwerkrelaties met bijvoorbeeld financiële instellingen, programma’s en/of andere initiatieven.

    • Waar nodig en mogelijk helpen met opstellen subsidie aanvraag eerste projecten (bijv. USET van de provincie Utrecht) en opstellen verzoek lening (bijv. bij Energiefonds Utrecht).



  • Je hebt een verbindende rol richting andere gemeentelijke, regionale en provinciale beleidsterreinen en maatschappelijke opgaven. Dit betekent dat je opgaven die binnen of buiten het domein van verduurzaming vallen, terugkoppelt naar de gemeente, regio en/of relevante provinciale collega’s zoals bijvoorbeeld interesse in de ontwikkeling van energiehubs.

  • We verwachten dat je zicht hebt op andere initiatieven binnen de provincie Utrecht die raken aan het verduurzamen van bedrijventerreinen en het verbeteren van hun organisatiegraad. Voorbeelden zijn het programma Werklandschappen van de toekomst, Goed op Weg en het Programma Verduurzaming Bedrijventerreinen Nederland. Daarbij zal de provinciale ambtelijke organisatie zorgen voor de contacten.

  • Je neemt deel aan regulier overleg bij de provincie over je voortgang en rapporteert hierover volgens gedefinieerde RVO-richtlijnen en aangereikte RVO-formats. De frequentie van overleg/rapportage wordt nader afgestemd met alle aanjagers. De intentie is dat jullie zoveel mogelijk van elkaars ervaringen leren. NB. De provincie verzorgt de rapportage naar RVO Nederland en het Rijk over de voortgang op alle bedrijventerreinen in de provincie.

  • Je neemt deel aan provinciale kennissessies op onderwerpen die relevant zijn voor de (te vormen) samenwerkingsverbanden van ondernemers en bedrijventerreinen en hun verduurzamingsopgaven. Denk aan netcongestie updates, slimme oplossingen achter de meter, financiële en juridische kennis en meer.

  • Het uiteindelijke doel van je rol is om op een bedrijventerrein te komen tot een bekrachtiging van de organisatiegraad (vb. juridisch bindend document/oprichtingsakte) waaruit tevens blijkt dat het collectief verduurzamingsopgaven gaat oppakken in de vorm van een concreet conceptplan. Het meeste concreet hierbij is dat je in staat bent de toekomstbestendigheid van het project te waarborgen door de proactieve overdracht aan een uitvoeringspartij zoals een (nog aan te wijzen) projectleider, het formele ondernemerscollectief, de gemeente etc.

  • Voor deze rol krijg je training van PVB Nederland en de provincie. Ook maak je deel uit van een netwerk van aanjagers in Nederland (via PVB NL), van het team Energietransitie (cluster Bedrijven en Maatschappelijk Vastgoed bij de Provincie Utrecht) en werk je nauw samen met de provinciale Aanjagers Organisatiegraad uit team Economie van de Provincie Utrecht. Dit draagt mede bij aan het up-to-date zijn en blijven met de allerlaatste ontwikkelingen rondom bedrijventerreinen, netcongestie, financiële middelen voor bedrijventerreinen en de werking van verschillende organisatievormen.

  • Tot slot, je hebt geen dubbele belangen in het gebied en/of geeft die belangen expliciet aan in je sollicitatie. Bijvoorbeeld dat je momenteel actief bent als parkmanager en/of in een later stadium zelf parkmanager wil worden in het gebied waar je actief wilt worden.


(*) Toelichting op “bedrijventerreinen”

Als provincie zien we 4 categorieën bedrijventerreinen als het gaat om samenwerking en aanpak van verduurzaming:
1. zonder samenwerking of organisatiegraad, waar het doel is samenwerking te verkennen.
2. met enige samenwerking, maar zonder formeel collectief, gericht op het vestigen van structurele samenwerking.
3. met een organisatiegraad maar beperkte activiteiten, gericht op (her)activatie.
4. Actief betrokken met projecten, waarbij gecheckt moet worden op verduurzamingsprojecten.

Als aanjager ga je met name aan de slag op bedrijventerreinen die vallen onder categorie 2 of 3 tenzij de gemeente en ondernemers de voorkeur geven aan de categorie 1 (bv als er geen bedrijventerreinen zijn met enige samenwerking) of categorie 4 (alle terreinen zijn goed georganiseerd).

(**) Toelichting op “organisatiegraad”

Onder het stimuleren/verbeteren van de organisatiegraad verstaan we het borgen van een samenwerking tussen bedrijven op een bedrijventerrein door het maken en vastleggen van formele afspraken over de formele samenwerkingsvorm; inclusief het leggen van een financiële basis vanuit de deelnemers t.b.v. de gekozen samenwerkingsvorm. Het oprichten van een organisatievorm vormt namelijk een cruciale tussenstap om in gezamenlijkheid te komen tot resultaten op het vlak van het verduurzamen van het bedrijventerreinen.

Wat verwacht de Gemeente Montfoort van jou als Aanjager PVB?


In gemeente Montfoort hebben wij volgens landelijke definities 4 bedrijventerreinen, waarbij op alle bedrijventerreinen sprake is van een organisatievorm (VVE, coöperatie en vereniging). Op bedrijventerrein IJsselveld wordt op dit moment gewerkt met de provincie aan een pilot voor een Energiehub. Het plan van aanpak is gereed en op 20 augustus is de eerste kick-off-bijeenkomst (Gemeente, Provincie Utrecht, Stedin en bedrijfsleven). De opgedane ervaring op dit bedrijventerrein en de ervaring in de komende periode wordt opgedaan -zowel op samenwerking als op techniek- zetten wij maar al te graag in op de andere bedrijventerreinen. Dat doen we via de Bedrijvenvereniging Montfoort, waarin vertegenwoordigers van de bedrijvenverenigingen, Parkmanagementorganisaties en gemeente actief bezig zijn met verduurzamingsthema’s in Montfoort en Linschoten.

In de gemeente Montfoort verwachten wij daarom boven op de gestelde eisen vanuit Provincie Utrecht, tenminste het volgende van de aanjager qua additionele takenpakket:

  • Je stemt af met de Accountmanager Bedrijven van de gemeente Montfoort. Hij is vanuit de gemeente de contactpersoon voor ondernemers en heeft er baat bij als communicatie en activiteiten gekanaliseerd richting ondernemers gaat. Dat is voor ondernemers ook prettig.

  • Je onderhoudt nauw contact met vertegenwoordigers van het bedrijfsleven (Bedrijvenvereniging Montfoort, Bedrijvencoöperatie IJsselveld, VVE Heeswijk en Krekenburg en de individuele ondernemers. Hierdoor ontstaat kruisbestuiving voor wat betreft kennis en ervaring van de Aanjager PVB, waardoor samenwerking en activiteiten op de bedrijventerreinen sneller en efficiënter van de grond komen.


Algemene knock-out criteria 
1. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar met het opzetten, organiseren en begeleiden van samenwerking tussen bedrijven (op bedrijventerreinen);
2. Aantoonbaar bedrijfsnetwerk en/of ondernemerservaring;
3. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met het initiëren en realiseren van integrale duurzame projecten voor bedrijven (op bedrijventerreinen) in de afgelopen 10 jaar. Dit blijkt uit referentieprojecten.

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties & vaardigheden



  • Initiatiefrijk: je stapt proactief op relevante stakeholders af

  • Communicatief: je bent een volwaardig gesprekspartner voor ondernemers en overheden

  • Integer: je handelt met respect, bent transparant en werkt vertrouwelijk

  • Oplossingsgericht: je hebt het vermogen om met oplossingen voor uitdagingen te komen

  • Resultaatgericht: je bent goed in het realiseren van gewenste doelen met oog voor alle stakeholders

  • Samenwerkend: je bent een teamspeler en hebt een goed ontwikkelde antenne voor uiteenlopende stakeholder belangen

  • Netwerker: je bent een proactieve netwerker

  • Leiderschap: je hebt sterke procesvaardigheden om het ontwikkelingsproces van onderlinge samenwerking tussen bedrijven te begeleiden.

  • Kennis: je beschikt over voldoende kennis op het vlak van verduurzaming van bedrijven en bedrijventerreinen waardoor je het bedrijventerrein kunt helpen prioriteren en bij het maken van uitvoerbare conceptprojectplannen

  • Projectmanagement: je bent goed in ordenen, plannen en voortgang bijhouden inclusief financiële rapportage


Eisen



  • Aantoonbaar bedrijfsnetwerk en/of ondernemerservaring;

  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar met het opzetten, organiseren en begeleiden van samenwerking tussen bedrijven (op bedrijventerreinen);

  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met het initiëren en realiseren van integrale duurzame projecten voor bedrijven (op bedrijventerreinen) in de afgelopen 10 jaar. Dit blijkt uit referentieprojecten;


Wensen



  • Aantoonbaar actueel netwerk in de gemeente Montfoort op 1 of meerdere bedrijventerreinen;

  • Aantoonbaar actueel netwerk van ondernemers, ondernemersverenigingen en gemeente in de provincie Utrecht;

  • Aantoonbare kennis van de bedrijventerreinen in Montfoort, en je kent de dynamiek bij verschillende bedrijvenverenigingen en ondernemers;

  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar met het initiëren, leiden en realiseren van verandertrajecten, processen en/of projecten waarin ondernemers met diverse belangen werden samengebracht;

  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met samenwerken op duurzaamheidsthema’s in de publiek-private samenwerking tussen overheid en ondernemers in de afgelopen 10 jaar;


Vul je gegevens hieronder in, dan nemen we binnen 2 uur contact met je op om samen te kijken of er een match is. Heb je nog vragen? Bel ons op 030-249 66 96 of stuur een e-mail naar info@sdginterim.nl We helpen je graag verder!

Online solliciteren

Een geldig e-mailadres is verplicht.
Een geldig telefoonnummer is verplicht.

Ons team

Ons team staat dagelijks voor je klaar ter ondersteuning.

Niek Ros

Accountmanager

+31 6 57 48 86 15

Sofie van Rooijen

Recruiter

+31 6 13 97 02 98

Eelco Grunenberg

Accountmanager

+31 6 43 49 90 88

Hoe werkt het?

1. Keuze Opdracht

Zoek jouw droomopdracht op onze site en klik op reageren.

2. Voorbereiding

Samen zorgen we ervoor dat de motivatie en CV aansluiten bij de opdracht.

3. Gesprek

Indien gewenst kunnen we helpen bij het voorbereiden van het gesprek.

4. Uitslag

Van de opdrachtgever horen we of de opdracht aan je gegund is.