Parttime
Zuid-Holland
Geplaatst 3 maanden geleden

Vacature kenmerken

Categorie

SDG1, SDG10, SDG3

Startdatum

01-09-2024

Aantal uur per week

24 uur p/w

Einddatum

31-12-2024

Standplaats

Den Haag

Deadline

18-08-2024

Uurtarief

80 euro p/u

Sector

Project- en Programmamanagement, Zorg en Welzijn



De VNG representeert de 344 Nederlandse gemeenten. Dat doet de VNG ook binnen het
actieprogramma Zorg voor de Jeugd, met als doel de jeugdhulp, jeugdbescherming en
jeugdreclassering merkbaar en meetbaar steeds beter te maken voor kinderen, jongeren
en gezinnen, zodat ze op tijd passende hulp ontvangen. Het programma is een
gezamenlijk initiatief van de gezamenlijke branches Zorg voor de Jeugd, de
cliëntorganisaties, de gezamenlijke beroepsgroepen, de Vereniging van Nederlandse
Gemeenten en de ministeries van VWS, J&V en OCW.

Over het Samenwerkingsplatform Sociaal Domein
Bij de VNG is een samenwerkingsplatform ingericht met vijf veranderopgaven waaraan
het Ondersteuningsteam Zorg voor de Jeugd (OZJ) aan werkt. Meer informatie over het
OZJ is hier te vinden.
De afgelopen jaren is een grote groep kinderen uit huis geplaatst van ouders die door de
toeslagenaffaire zijn getroffen. Dit betreft kinderen die met en zonder
jeugdbeschermingsmaatregel uit huis zijn geplaatst. Een causaal verband tussen de
toeslagenaffaire ‘en dus’ uit huis geplaatst zijn kan niet direct gelegd worden. Wel staat
vast dat schulden, zorgen om geld en armoede een belangrijke risicofactor zijn voor
oplopende gezinsproblemen en dat de gedupeerden ernstig onder druk kwamen te
staan.
Financiële problemen op zichzelf zijn geen grond om een kind uit huis te plaatsen. Maar
de gevolgen van financiële problemen, te bezien als chronische stress, kunnen dat wel
zijn. Armoede en chronische stress vormen risicofactoren voor psychische klachten,
lichamelijke klachten en middelengebruik bij ouders, ernstige opvoedproblemen, huiselijk

geweld, kindermishandeling en emotionele verwaarlozing. Zogenaamde multi-
problematiek kan wél reden tot uithuisplaatsing van kinderen zijn.
Specifiek is de opdracht aan het OZJ een team te vormen om een neutraal
aanspreekpunt voor ouders te zijn en ouders en kinderen ten aanzien van de
uithuisplaatsingen ouders te ondersteunen bij hun zoektocht naar antwoorden en
oplossingen.
Het team stemt de ondersteuning af op die van de gemeentelijke steunpunten die zijn
ingericht in opdracht van de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT). Met
jeugdbescherming vindt afstemming plaats over de uit huis geplaatste kinderen.
Daarnaast krijgt het team te maken met het regionale expertteams en andere instanties
of netwerken die kunnen bijdragen aan de ondersteuningsdoelen. De doelen kunnen per
ouder/gezin verschillend zijn.
We zijn een lerend team, dat werkt vanuit een ‘groei-mindset’. Onze ambitie is ‘Elke dag
beter’. Dat geldt zowel voor onszelf als de jeugdsector, waaraan we lessen en ervaringen
doorgeven. We stellen ons daarom continu de vraag waar we staan, wat we kunnen
verbeteren en of we met de goede dingen bezig zijn.

Omschrijving van het Ondersteuningsteam
Een van de projecten die vallen onder de OZJ/kwartiermakersfase is het
Ondersteuningsteam Uithuisplaatsingen Toeslagenaffaire. Dit project ondersteunt
gedupeerde ouders van de toeslagenaffaire van wie de kinderen uit huis zijn geplaatst
(geweest). Wij zoeken voor dit team een projectmedewerker voor het onderdeel ‘Leren’.
Deze medewerker zorgt ervoor dat het leren gefaciliteerd wordt en op een
gestructureerde wijze vorm krijgt. Zodat lessons learned opgehaald kunnen worden en
vertaald naar adviezen voor de jeugdbeschermingsketen en landelijke en lokale
stakeholders.
Deze projectmedewerker is verantwoordelijk dat de faciliteiten op orde zijn zodat de
procesbegeleiders - die de ouders ondersteunen - worden getraind, kennis ter
beschikking hebben en intervisie ontvangen. De data van een ingerichte monitor dient
opgeleverd en geïnterpreteerd te worden zodat deze input benut wordt voor onder
andere leerrapportages en subsidieverantwoordingen. De doorontwikkeling van de
monitor en de contacten hiertoe met de leverancier vindt plaats onder coördinatie van
deze rol. Een gestructureerde wijze van ophalen van kwesties en lessons learned wordt
ingezet, zodat adviezen gegeven kunnen worden en besproken op zowel strategisch als
tactisch niveau. Als projectmedewerker ondersteun je het team leren. Je zet de geleerde
lessen om in praktische handvatten en middelen. Je zorgt voor een duidelijke planning,
communiceert met de procesbegeleiders en rapporteert als doelstellingen niet worden
gehaald.
Je werkt nauw samen met je collega van onderdeel Leren, met de procesbegeleiders van
het team en de leverancier van de monitor en legt verantwoording af over je
werkzaamheden aan de projectleider.

Werkzaamheden en verantwoordelijkheden
• Je denkt actief mee over de wijze waarop ontwikkelzaken uitgevoerd kunnen
worden, zoals de doorontwikkeling van de werkwijze, communicatie, en het
ophalen en overdragen van lessen uit de ervaringen van het team;
• Je coördineert en stuurt het schrijfproces aan voor rapportages, en neemt
relevante bijdragen daarin mee. Eindredactie is elders belegd;
• Je bent verantwoordelijk voor het contact onderhouden/aansturen van de externe
partij die de monitor bouwt;
• Je bent samen met collega’s binnen het OT verantwoordelijk voor Borgen en
Inspireren en het inspiratiejaar;
• Je bent verantwoordelijk voor het creëren van content en het monitoren van het
effect en bereik van de content en uitgezette acties in het inspiratiejaar;
• Je weet de input uit de praktijk, van de monitor en uit evaluaties te vertalen naar
heldere adviezen voor betrokken stakeholders in de jeugdsector;
• Je houdt de kennisbank up-to-date;

Resultaat van de opdracht
Je zorgt ervoor dat de verschillende hoogkwalitatieve rapporten tijdig worden
opgeleverd. De monitor is geoptimaliseerd, geëvalueerd, en jouw collega’s weten hoe ze
hem moeten gebruiken en vullen de monitor maximaal. Input is opgehaald voor adviezen
voor stakeholders en zijn overdraagbaar. De kennisbank is up-to-date.

Eisen



  • • Afgeronde HBO-opleiding in de richting management en economie;

  • • Beschikbaar voor de maximale duur van de opdracht;

  • • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met monitoring (zoals PowerBI dashboards
    of Exact projects);

  • • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als projectmedewerker;

  • • We gaan uit van gebruik van eigen laptop en telefoon.

  • • Werkervaring met het zelfstandig verbeteren en beschrijven van processen binnen
    minimaal twee projecten;


Wensen



  • Je hebt recente (tot maximaal 3 jaar geleden) werkervaring in de rol van projectmedewerker binnen publieke organisatie. Moet blijken uit cv.

  • Kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met het inrichten van leertrajecten. Moet blijken uit cv en motivatie

  • Kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met het schrijven van rapporten en adviezen. In de rol van projectmedewerker.Moet blijken uit cv en motivatie

  • Kandidaat heeft werkervaring met het toepassen van managementstrategie Six Sigma binnen een projectteam. Moet blijken uit cv.


Vul hieronder je gegevens in en we nemen binnen 24 uur contact met je op om te kijken of er een match is. Heb je nog aanvullende vragen? Neem dan contact op met Eelco Grunenberg op +31 6 43 499 088 of via info@sdginterim.nl

Online solliciteren

Een geldig e-mailadres is verplicht.
Een geldig telefoonnummer is verplicht.

Ons team

Ons team staat dagelijks voor je klaar ter ondersteuning.

Niek Ros

Accountmanager

+31 6 57 48 86 15

Sofie van Rooijen

Recruiter

+31 6 13 97 02 98

Eelco Grunenberg

Accountmanager

+31 6 43 49 90 88

Hoe werkt het?

1. Keuze Opdracht

Zoek jouw droomopdracht op onze site en klik op reageren.

2. Voorbereiding

Samen zorgen we ervoor dat de motivatie en CV aansluiten bij de opdracht.

3. Gesprek

Indien gewenst kunnen we helpen bij het voorbereiden van het gesprek.

4. Uitslag

Van de opdrachtgever horen we of de opdracht aan je gegund is.