Teamleider Financiën
Samenwerkingsorganisatie De Wolden Hoogeveen
Fulltime
Drenthe
Geplaatst 3 maanden geleden
Vacature kenmerken
Samenwerkingsorganisatie De Wolden Hoogeveen (SWO) geeft met ruim 900 medewerkers uitvoering aan de gemeentelijke taken en verleent diensten aan ongeveer 80.000 inwoners van de twee gemeenten. Dit maakt ons de op één na grootste gemeentelijke organisatie in Drenthe. Daarnaast zijn wij een unieke organisatie door het werken voor 2 heel verschillende gemeenten. We zijn centraal gelegen en goed bereikbaar, zowel met de auto als het openbaar vervoer. Kijk voor meer informatie over onze organisatie op www.werkenbijdeswo.nl
Opdracht
Voor beide gemeenten en de samenwerkingsorganisatie geef je leiding aan het team Financieel Advies. Het team verzorgt de financiële advisering aan de organisatie, het financieel beleid en de regie op en ontwikkeling van de P&C-cyclus voor zowel de SWO als de beide gemeenten.
Opdracht 1. Rolneming in het samenwerkingsmodel SWO.
Je bent proceseigenaar voor het proces van financiële beleidsadvisering en -evaluatie. Daarnaast ben je proceseigenaar van de P&C-cycli van De Wolden, Hoogeveen en de SWO zelf. Hierbij hoort dat je regelmatig deelneemt aan de financiële overleggen met de wethouders financiën. Zo zie je toe op tijdige, professionele advisering door jouw medewerkers in de financiële overleggen. Je bewaakt de voortgang van verschillende acties en zorgt dat er samenhang is in de acties en adviseert waar nodig over de prioritering in de acties. Onderdeel van de P&C-cycli zijn de jaarrekeningen. Je verzorgt de afstemming op hoofdlijnen met de accountant.
Opdracht 2. Bewaking en risicobeheersing jaarrekeningproces 2024.
Bijzonder aandachtspunt is het bewaken van het jaarrekeningproces over 2024. De organisatie bevindt zich in een transitie naar een nieuw organisatiemodel en meerdere budgethouders wisselen van stoel en bestaande afstemmingsmechanismen worden opnieuw vormgegeven. Dit geeft een risico bij de jaarovergang 2024/2025. Jij hebt opdracht het jaarrekeningproces in goede banen te leiden en waar nodig maatregelen te nemen om de risico’s te beheersen.
Opdracht 3. Doorontwikkeling van het team.
Je bent verantwoordelijk voor de verdere ontwikkeling van het team. We willen met een nieuw élan aan de slag en bouwen aan een duidelijke taakverdeling en onderlinge samenwerking. Ook willen we vorm geven aan het procesgericht en ontwikkelgericht werken. Je hebt een voorbeeldrol als het gaat om verbinding leggen, verantwoordelijkheid nemen en de menselijke maat. Je neemt je mensen mee in de organisatieontwikkelingen van de SWO en je hebt een visie op financiën van de toekomst.
Je houdt je actief bezig met het door ontwikkelen van de gemeentelijke financiële functie, zowel ten aanzien van administratieve processen als politieke-bestuurlijke advisering inzake financiële issues en strategieën. Je zorgt voor een taakverdeling, formatie, bezetting en tooling die jouw visie gaat realiseren. Je levert een toekomstbestendig formatieplan op, waarin taken naar functies zijn bedeeld. Je regelt de bezetting, door herverdeling van taken, in- en doorstroom van medewerkers zodat het team in staat is de managers en medewerkers binnen de (nieuwe) organisatie te bedienen. Je brengt meer externe oriëntatie door je contacten met stakeholders, zoals andere gemeenten en de VNG.
De taken moeten klantgericht en professioneel worden uitgevoerd met ruimte voor de menselijke maat en met humor.
Competenties
- Teamspeler
- analytisch
- leiderschap
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 12. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
Benodigd aantal professionals
1.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr.
Is hybride werken mogelijk: Nee, beperkt in overleg
Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 7 augustus 2024. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk dinsdag 6 augustus 2024 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Eisen
- Aantoonbare werkervaring met het werken binnen een gemeentelijk samenwerkingsverband;
- Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de richting van bedrijfseconomie of bestuurskunde en overheidsmanagement;
- Minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring met gemeentefinanciën;
Wensen
- Aantoonbaar beschikkend over een relevant netwerk in de provincie Drenthe, bijvoorbeeld blijkend uit ervaring bij gemeentelijke of provinciale overheid binnen Drenthe.
- Aantoonbare werkervaring met optimalisatie trajecten (teamontwikkeling / proces / innovaties);
Vul hieronder je gegevens in en we nemen binnen 24 uur contact met je op om te kijken of er een match is. Heb je nog aanvullende vragen? Neem dan contact op met Eelco Grunenberg op +31 6 43 499 088 of via info@sdginterim.nl
Ons team
Ons team staat dagelijks voor je klaar ter ondersteuning.
Niek Ros
Accountmanager
+31 6 57 48 86 15
Sofie van Rooijen
Recruiter
+31 6 13 97 02 98
Eelco Grunenberg
Accountmanager
+31 6 43 49 90 88
Hoe werkt het?
1. Keuze Opdracht
Zoek jouw droomopdracht op onze site en klik op reageren.
2. Voorbereiding
Samen zorgen we ervoor dat de motivatie en CV aansluiten bij de opdracht.
3. Gesprek
Indien gewenst kunnen we helpen bij het voorbereiden van het gesprek.
4. Uitslag
Van de opdrachtgever horen we of de opdracht aan je gegund is.