Parttime
Zuid-Holland
Geplaatst 3 maanden geleden

Vacature kenmerken

Categorie

SDG17, SDG3, SDG9

Startdatum

01-10-2024

Aantal uur per week

20 uur p/w

Einddatum

31-03-2025

Standplaats

Den Haag

Deadline

04-09-2024

Uurtarief

105 euro p/u

Sector

ICT Informatievoorziening, Project- en Programmamanagement



De VNG representeert de ruim 300 Nederlandse gemeenten en werkt samen met haar
afdelingen aan een krachtige lokale overheid. VNG Realisatie stelt daarbij de lokale
uitvoering van de maatschappelijke opgaven door gemeenten centraal. Onder meer door
actief te participeren in de netwerken van gemeenten en hun partners, door
samenwerking te stimuleren via ‘samen organiseren’ en waar mogelijk standaarden te
ontwikkelen die de dienstverlening van gemeenten verbeteren.
VNG Realisatie draagt bij aan vier gemeentelijke speerpunten:
• werken als één overheid, met leden en partners, aan het oplossen van
maatschappelijke vraagstukken op sociaal, fysiek en veiligheidsdomein;
• verbeteren van de dienstverlening;
• een efficiënte en wendbare organisatie;
• anticiperen op de toekomst.

Over het Ketenbureau i-Sociaal Domein
Samen met gemeenten, zorgaanbieders, softwareleveranciers en samenwerkingspartners
werkt het Ketenbureau i-Sociaal Domein aan het vereenvoudigen van de uitvoering,
verminderen van de administratieve lasten en verbeteren van de samenwerking tussen
gemeenten en zorgaanbieders in het sociaal domein (Jeugdwet en Wmo). Dit met het
doel meer tijd en geld voor zorg en ondersteuning aan de cliënt. Het Ketenbureau is
onderdeel van VNG Realisatie. De VNG is ook één van de Stuurgroepleden. De andere
leden van de stuurgroep i-Sociaal Domein zijn: Actiz, GGZ Nederland, Jeugdzorg
Nederland, VGN, Valente en VWS.

Onze thema’s:
Wij willen gemeenten en aanbieders ontzorgen door te helpen bij het verminderen van
de administratieve lasten, het verbeteren van de informatievoorziening en het
vereenvoudigen van de uitvoering. Daardoor ontstaat bij hen meer tijd, ruimte en
kwaliteit voor de mensen waar het om gaat. Bij de uitwerking betrekken wij altijd de
experts uit het veld. Wij focussen ons op de volgende thema’s:
•Inkoop en contractering
•Administratieve processen en iStandaarden
•Gegevensuitwisseling in de keten
•Ketensamenwerking en partnerschap

Dit alles doen wij met ca. 35 enthousiaste collega’s die uit het werkveld komen en zich
volledig inzetten om de administratieve lasten in het Sociaal Domein (Wmo en JW) te
verminderen. Naast de nodige online overleggen en afspraken hebben we op maandag in
Den Haag en op woensdag in Utrecht een ‘kantoordag’ zodat we elkaar ook fysiek blijven
ontmoeten en versterken.
Binnen het Ketenbureau zijn de volgende teams werkzaam:
• Projecten
• Beheer
• Regioteam Opdrachtgeverschap/-nemerschap

Omschrijving van de opdracht
Het Ketenbureau voert diverse projecten uit in het kader van de Wmo en Jeugdwet. Dit
vanuit de belangrijkste opdracht van het Ketenbureau i-Sociaal Domein om de
vermijdbare administratieve lasten te reduceren.
In opdracht van de stuurgroep i-Sociaal Domein werkt het Ketenbureau aan een
projectplan en de feitelijke uitvoering van projecten op een aantal onderwerpen:
Implementatie Contractstandaarden Wmo
De nieuw opgestelde Contactstandaarden Wmo worden naar verwachting eind 2024
vastgesteld door de Algemene Ledenvergadering van de VNG. De volgende fase is het
implementeren van deze standaarden door gemeenten.
Ten behoeve van de implementatie van deze standaarden dient een implementatieplan
opgesteld en uitgevoerd te worden. De projectleider is verantwoordelijk voor het opstellen
en uitvoeren van het implementatieplan, inclusief het sturen op de veranderkundige opgave
bij gemeenten en aanbieders.
Implementatie Contractstandaarden Jeugd
Eind 2022 zijn de Contactstandaarden Jeugd vastgesteld door de Algemene

Ledenvergadering van de VNG. Gemeenten zijn inmiddels begonnen met het invoeren van
deze contractstandaarden in hun regio. De projectleider is verantwoordelijk voor de
voortgang van deze invoering op basis van het implementatieplan en de verantwoording
hierover richting belangrijkste stakeholders.
Voor het team projecten zijn wij op zoek naar een ervaren projectleider die met zijn
uitgebreide kennis van het sociaal domein, specifiek de Wmo en de Jeugdwet, ons kan
ondersteunen. We zoeken een gedreven persoonlijkheid die kennis heeft van de
Contractstandaarden Jeugd en ervaring heeft met landelijke implementaties in de Wmo
en Jeugdwet.

Werkzaamheden en verantwoordelijkheden
Als Projectleider Implementatie Contractstandaarden ben je verantwoordelijk voor:
• Opstellen en bijstellen van project- en implementatieplannen en bijbehorende
begrotingen.
• Zorgdragen voor toetsen en verantwoorden van de projecten.
• Zorgdragen voor het opstellen van de documenten voor de stuurgroep.
• Problemen en vragen omzetten naar concrete acties.
• Omzetten van vragen/problemen uit het werkveld naar concrete onderzoeksvragen.
• Integraal afstemmen met de diverse interne en externe stakeholders en
zorgdragen voor draagvlak voor de gemaakte keuzes.
• Zorgdragen voor het veranderproces als onderdeel van de realisatie van een
veranderopgave, zoals de hierboven beschreven implementaties.

Resultaat van de opdracht
Het eindresultaat is het opleveren van projectplannen en –resultaten, welke binnen de
gestelde kaders van tijd, geld, capaciteit en kwaliteit worden gerealiseerd.
Deze plannen beschrijven het proces aan de hand waarvan de implementatie kan
plaatsvinden. Dit binnen het mandaat van de stuurgroep i-Sociaal Domein en hiermee
samenhangende randvoorwaarden.

Eisen



  • Door de inschrijver is één CV en één motivatiebrief van de aangeboden kandidaat aangeleverd.

  • • Beschikt over een aantoonbaar netwerk binnen het Sociaal Domein (Jeugdwet en
    Wmo).

  • • Hbo opleiding, richting bedrijfs- of bestuurskunde.

  • • Minimaal 3 jaar ervaring bij het uitvoeren van meerdere projecten met gemeenten of
    zorgaanbieders in Wmo of Jeugdwet.

  • • Minimaal 5 jaar aantoonbaar werk- en denkervaring op Hbo-niveau;

  • • Ruime ervaring met projecten met een groot aantal ketenpartijen in het Sociaal
    Domein (Jeugdwet en Wmo) en het bijbehorende stakeholdermanagement.

  • • We gaan uit van gebruik van eigen telefoon en laptop.


Wensen



  • Aantoonbare werkervaring met processen bij gemeenten en/of zorgaanbieders op het gebied van inkoop en aanbesteding van Jeugdzorg en/of Wmo

  • Aantoonbare werkervaring met soortgelijke implementaties binnen de Wmo en/of Jeugdwet.

  • Aantoonbare werkervaring met stakeholdermanagement in complexe organisaties zoals de publieke sector.

  • Kennis met betrekking tot de Contractstandaarden Jeugd en/of Wmo.


Vul hieronder je gegevens in en we nemen binnen 24 uur contact met je op om te kijken of er een match is. Heb je nog aanvullende vragen? Neem dan contact op met Eelco Grunenberg op +31 6 43 499 088 of via info@sdginterim.nl

Online solliciteren

Een geldig e-mailadres is verplicht.
Een geldig telefoonnummer is verplicht.

Ons team

Ons team staat dagelijks voor je klaar ter ondersteuning.

Niek Ros

Accountmanager

+31 6 57 48 86 15

Sofie van Rooijen

Recruiter

+31 6 13 97 02 98

Eelco Grunenberg

Accountmanager

+31 6 43 49 90 88

Hoe werkt het?

1. Keuze Opdracht

Zoek jouw droomopdracht op onze site en klik op reageren.

2. Voorbereiding

Samen zorgen we ervoor dat de motivatie en CV aansluiten bij de opdracht.

3. Gesprek

Indien gewenst kunnen we helpen bij het voorbereiden van het gesprek.

4. Uitslag

Van de opdrachtgever horen we of de opdracht aan je gegund is.