Fulltime
Zuid-Holland
Geplaatst 3 maanden geleden

Vacature kenmerken

Categorie

SDG11, SDG13, SDG9

Startdatum

07-08-2024

Aantal uur per week

36 uur p/w

Einddatum

07-08-2025

Standplaats

Zoetermeer

Deadline

06-08-2024

Uurtarief

Geen max uurtarief

Sector

Juridisch, Overheid



Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen.

Samen, open, flexibel en lerend creëren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeën en initiatief. Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag én morgen. Dat is de misse waar wij voor gaan!

Afdeling
Zoetermeer heeft zich de afgelopen decennia in rap tempo ontwikkeld  van een dorp tot een volwaardige stad met zo’n 125.000 inwoners.  Een stad waar het prettig wonen, werken en recreëren is. Kortom een aantrekkelijke stad! Maar de stad is niet af. De komende jaren gaat Zoetermeer vanuit haar visie Zoetermeer 2040 werken aan een aantal grote uitdagingen, zoals het binnenstedelijk toevoegen van een groot aantal woningen, de energietransitie , investeren in de bestaande wijken en de noodzakelijke grootschalige gebiedstransformaties voor woningen en ruimte voor bedrijvigheid. Het gaat daarbij om een samenhangende aanpak voor woningbouw, voorzieningen, duurzaamheid, groen en natuur, onderwijs, cultuur en sport, bereikbaarheid en economische ontwikkeling om de stad klaar te maken voor een nieuwe levensfase.

Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen.

Samen, open, flexibel en lerend creëren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst. We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeën en initiatief. Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag én morgen._ Dat is de missie waar wij voor gaan!

De opdracht wordt uitgevoerd bij het team ‘Ruimtelijk Beleid’ binnen de afdeling Stedelijke  Ontwikkeling. In het team zitten diverse disciplines die zich met de kwaliteit van de leefomgeving bezig houden. Denk aan planologie, stedenbouw, landschapsarchitectuur en cultuurhistorie/erfgoed, maar ook de planjuristen. Belangrijke onderwerpen waar het team aan werkt zijn: het omgevingsplan Zoetermeer, de ruimtelijke strategie en diverse gebiedsvisies. Ook verzorgd het team vanuit de verschillende disciplines de advisering in projecten (binnen projectteams) en bij vergunningaanvragen.
Maar bovenal is het een heel gezellig team met een goede sfeer, waarin je goed kunt sparren en er samen naar oplossingen wordt gezocht binnen vaak uitdagende dossiers.

Opdracht
Het omgevingsplan Zoetermeer vraagt extra inzet en de Omgevingswet vraagt een andere manier van werken. Als gevolg van haar ambities en een toename in (particuliere) initiatieven ziet de gemeente Zoetermeer haar projectenportefeuille groeien. Ook is er een toename van plannen van derden waarvoor de planbegeleiding en advisering moet worden gedaan.
Je komt op de afdeling Stedelijke Ontwikkeling te werken, waar je jouw collega’s en de gemeente Zoetermeer  adviseert over ontwikkelingen binnen de fysieke leefomgeving.
De opdracht bestaat in hoofdzaak uit het verzorgen van de begeleiding/advisering bij ruimtelijke procedures van initiatiefnemers of bij gemeentelijke projecten. Dit betreft bijvoorbeeld Snowworld, Flexwonen, Edisonpark en Roggeakker. Daarnaast adviseer je over bouwinitiatieven die niet binnen het omgevingsplan passen.

Competenties
Je hebt ervaring als planjurist en hebt lol in het mogelijk maken van complexe (binnen)stedelijke opgaven, maar ook in het coördineren en het geven van advies bij ruimtelijke procedures voor plannen van derden. Samenwerken is jou op het lijf geschreven. Je bent overtuigend, staat stevig in je schoenen en je bent een natuurlijke verbinder. Jouw analytische vermogens zijn gekoppeld aan prima communicatieve vaardigheden en een goed gevoel voor bestuurlijke verhoudingen, maar voor ook belangen vanuit omgeving en stakeholders.  Je hebt realiteitszin: je schat de praktische haalbaarheid van plannen, doelstellingen en actie in voor wat betreft acceptatie en haalbaarheid.
Jij kunt jouw collega's niet alleen adviseren, maar ook goed motiveren en waar nodig samenbrengen. Je bent ontwikkelingsgericht en kunt vanuit de opgave werken in plaats van het sectorale belang of de letter van de wet.
En je bent in staat om wet- en regelgeving en jurisprudentie op een pragmatische wijze toe te passen bij de advisering over ruimtelijke procedures , maar ook (praktische) oplossingen te vinden voor zaken waarin in (wettelijke) regelingen niet wordt voorzien. Je weet een goede balans te vinden tussen rechtszekerheid en flexibiliteit naar de toekomst.

Schaal
Deze opdracht is ingedeeld in Schaal 11 (nieuwe structuur).

Benodigd aantal professionals:
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt uitgevoerd op de volgende werkdagen:   maandag t/m vrijdag

Planning
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op donderdag 22 augustus 2024. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op donderdag 15 augustus 2024 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Eisen



  • Aantoonbare werkervaring met standaarden en (wettelijke) eisen die gesteld worden aan Wro-producten, zoals ruimtelijke onderbouwingen en bestemmingsplannen en de nieuwe instrumenten van de Omgevingswet;

  • De aangeboden kandidaat heeft in de afgelopen 6 maanden niet 3 overeenkomsten met een totale duur van 24 maanden gehad bij de opdrachtgever. (Dit criterium is niet van toepassing op kandidaten die een vast dienstverband hebben bij de uitlenende partij.)

  • Een afgeronde opleiding op het juridisch vlak of op het gebied van ruimtelijke ordening op minimaal HBO bachelor niveau.

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met ruimtelijke procedures en (politieke) besluitvormingsprocessen;


Wensen



  • Aantoonbare kennis van de Omgevingswet opgedaan d.m.v. een opleiding /cursus of via werken aan een concreet instrument van de Omgevingswet (duidelijk weergegeven in het cv)

  • Een afgeronde wo bacheloropleiding Nederlands Recht met specialismen Omgevingsrecht of Planologie

  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met advisering op het gebied van ruimtelijke ordening en planologie bij een gemeentelijke overheid in de afgelopen 5 jaar

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als planjurist in de afgelopen 8 jaar


Vul hieronder je gegevens in en we nemen binnen 24 uur contact met je op om te kijken of er een match is. Heb je nog aanvullende vragen? Neem dan contact op met Eelco Grunenberg op +31 6 43 499 088 of via info@sdginterim.nl

Online solliciteren

Een geldig e-mailadres is verplicht.
Een geldig telefoonnummer is verplicht.

Ons team

Ons team staat dagelijks voor je klaar ter ondersteuning.

Niek Ros

Accountmanager

+31 6 57 48 86 15

Sofie van Rooijen

Recruiter

+31 6 13 97 02 98

Eelco Grunenberg

Accountmanager

+31 6 43 49 90 88

Hoe werkt het?

1. Keuze Opdracht

Zoek jouw droomopdracht op onze site en klik op reageren.

2. Voorbereiding

Samen zorgen we ervoor dat de motivatie en CV aansluiten bij de opdracht.

3. Gesprek

Indien gewenst kunnen we helpen bij het voorbereiden van het gesprek.

4. Uitslag

Van de opdrachtgever horen we of de opdracht aan je gegund is.