Consulent leefgeld / inkomensconsulent
gemeente Waterland
Fulltime
Noord-Holland
Geplaatst 4 dagen geleden
25-11-2024
Vacature kenmerken
De gemeente Waterland is een (relatief) kleine gemeente. Typerend voor onze organisatie is het ‘ons kent ons’ gevoel en de korte, informele lijnen. Het enige constante is verandering en dat is voor de gemeente Waterland niet anders.
Opdracht
De Gemeente Waterland is op zoek naar een Consulent leefgeld Oekraïne / Inkomensconsulent voor 32 uur per week. De gemeente Waterland vangt op 2 gemeentelijke locaties ontheemde Oekraïners op. Eén locatie is een voormalig hotel, de andere locatie bestaat uit zelfstandige woonunits. In totaal gaat het om ongeveer 300 mensen. De werkzaamheden voor uitkering van het Leefgeld kent pieken en soms is de hoeveelheid werk moeilijk te voorspellen. Hetzelfde geldt voor het innen van de eigen bijdrage Oekraïners. We vragen daarom ook of je taken op het gebied van inkomen kan oppakken.
Taken
Een van de taken binnen de Oekraïne opgave is het verstrekken van leefgeld aan de mensen die niet in hun eigen inkomen kunnen voorzien. Je gaat in gesprek met mensen die nieuw binnenkomen in de gemeente en met mensen op wie een mutatie van toepassing is. Je doet dit veelal samen met een collega op locatie op een vaste dag per maand. Vooraf zorg je voor goede communicatie over deze dag en wat je van de inwoners verwacht. Het innen van de eigen bijdrage moet nog geïmplementeerd worden, maar we verwachten dat je hierbij helpt op de gebieden die nodig zijn; administratief, beoordeling, het opstellen en verzenden van beschikkingen, maar ook het beantwoorden van vragen op locatie. Je staat in verbinding met de locatiebeheerder op de woonlocaties van de Oekraïners en met je directe collega’s vanuit het team Samenleving. Hoewel je primaire taken het verstrekken/muteren van Leefgeld betreft heb je ook oog voor het welzijn van de bewoners, vanuit een social work bril. Waar nodig ga je het gesprek aan met de bewoners en verwijs je waar dat nodig is naar een sociale partner, medische dienst of consulteer je de locatiemanager.
Omdat we ernaar streven om Oekraïners zoveel mogelijk regulier mee te nemen is het belangrijk dat je ervaring hebt als inkomensconsulent zodat je mee kan denken hoe we dit proces in kunnen richten en bijvoorbeeld maandelijks kunnen checken in hoeverre gegevens kloppen. We vragen van de kandidaat flexibiliteit om vergelijkbare taken op het gebied van inkomensverstrekkingen binnen het team op te pakken.
Het is in deze rol belangrijk dat je affiniteit hebt met de doelgroep en dat vanuit sociale betrokkenheid verder gekeken wordt dan de primaire vraag. Daarnaast is het in deze rol wenselijk dat je geen 9 tot 5 mentaliteit hebt.
Werkzaamheden inkomensconsulent
- Voeren van intakegesprekken.
- Het beheren van je eigen caseload (inclusief beëindigingen, terugvorderingen en fraudeonderzoeken).
- Beoordelen bijzondere bijstand en minimaregelingen.
- Binnen team Samenleving werk je samen met de clusters WMO en Jeugd.
Daarnaast:
- Weet je een caseload te beheren en weet goede resultaten te behalen met je team;
- Ben je in staat de regie te nemen in de gesprekken, waarbij je oog hebt voor de belangen van de gesprekspartner(s) en de gemeenten;
- Ben je creatief en resultaatgericht en je beschikt over uitstekende sociale vaardigheden, naast een zakelijke instelling;
- Kan je, je zowel schriftelijk als mondeling duidelijk uitdrukken;
- Haal je voldoening uit het helpen van anderen op juridisch gebied en duikt graag in de cijfers.
Eisen
- BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen laptop en mobiele telefoon.
- De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op dinsdag 3 december tussen 9 en 12 uur.
- Een afgeronde mbo4 opleiding op het gebied van Sociaal Juridische Dienstverlening;
- Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als inkomensconsulent met kennis van de voorliggende voorzieningen;
Wensen
- Aantoonbare kennis van de Russische en/of Oekraïense taal (licht duidelijk toe in het cv);
- Aantoonbare kennis van de regelgeving omtrent statushouders en op het gebied van Oekraïense vluchtelingen;
- Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met Suite voor Sociaal Domein, benoem waar dit is opgedaan;
- Aantoonbare werkervaring met behandelen van aanvragen levensonderhouden, bijzondere bijstand en uitbetaling leefgeld Oekraïners;
- Aantoonbare werkervaring met statushouders uit Rusland en/of Oekraïne (licht duidelijk toe in het cv);
- Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als Consulent Inkomen bij een gemeentelijke instelling;
Vul je gegevens hieronder in, dan nemen we binnen 2 uur contact met je op om samen te kijken of er een match is. Heb je nog vragen? Bel ons op 030-249 66 96 of stuur een e-mail naar info@sdginterim.nl We helpen je graag verder!
Ons team
Ons team staat dagelijks voor je klaar ter ondersteuning.
Niek Ros
Accountmanager
+31 6 57 48 86 15
Sofie van Rooijen
Recruiter
+31 6 13 97 02 98
Eelco Grunenberg
Accountmanager
+31 6 43 49 90 88
Hoe werkt het?
1. Keuze Opdracht
Zoek jouw droomopdracht op onze site en klik op reageren.
2. Voorbereiding
Samen zorgen we ervoor dat de motivatie en CV aansluiten bij de opdracht.
3. Gesprek
Indien gewenst kunnen we helpen bij het voorbereiden van het gesprek.
4. Uitslag
Van de opdrachtgever horen we of de opdracht aan je gegund is.