Parttime
Drenthe
Geplaatst 7 dagen geleden

Vacature kenmerken

Categorie

SDG13, SDG7, SDG9

Startdatum

01-12-2024

Aantal uur per week

16 uur p/w

Einddatum

01-06-2025

Standplaats

Meppel

Deadline

20-11-2024

Uurtarief

Geen max uurtarief

Sector

Energie, Overheid, Project- en Programmamanagement



Meppel, een stad met een open karakter die voor iedereen wat te bieden heeft. Mooie woonwijken, een gezellige historische binnenstad, leuke evenementen, bedrijvigheid en een prachtige natuurlijke regio op fiets- en wandelafstand. Bij zo’n prachtige stad wil de gemeente Meppel graag als aantrekkelijke werkgever aansluiten; een werkgever waar je als medewerker trots op bent, die uniek is en bekend staat als ondernemend en ambitieus. Gemeente Meppel is een resultaatgerichte organisatie met ambitie. We richten ons op een kwalitatief hoogwaardige dienstverlening en werken daarbij opgavegericht. Hoe? Door anders te denken, anders te organiseren en anders te doen, vanuit vertrouwen, verantwoordelijkheid geven en steun bieden. Samen met ruim 400 collega’s werk je dagelijks voor de inwoners van de gemeente Meppel aan maatschappelijke vraagstukken die betekenis hebben voor de samenleving. De organisatie bestaat uit verschillende afdelingen. Deze zorgen ervoor dat er op het gebied van werk en inkomen, zorg en welzijn en duurzaamheid, prettig gewoond en geleefd kan worden in de ‘fairtrade gemeente’ Meppel. Wij bieden een vernieuwende flexibele werkomgeving met de mogelijkheid om plaats- en tijdsonafhankelijk te werken op basis van individueel leiderschap. Ook kan gebruik gemaakt worden van verschillende faciliteiten om je talenten te laten spreken.

Opdracht
De samenwerking tussen de gemeenten De Wolden, Meppel, Steenwijkerland en Westerveld en de provincie Drenthe, heeft als doel om gezamenlijk onderzoek te doen naar de mogelijkheden voor windenergie, alsmede afzonderlijke beleidsprocessen te faciliteren en waar mogelijk met elkaar te stroomlijnen. De senior projectleider (hierna: “projectleider”) wordt ingezet om de gemeenten en provincies te begeleiden in het traject om eventueel te komen tot (gezamenlijk) beleid voor windenergie en het traject om eventueel te komen tot een gezamenlijk windproject. De projectleider begeleidt de werkgroep, is sparringpartner voor de werkgroep en is verantwoordelijk voor de informatievoorziening richting de stuurgroep. De projectleider is daarnaast eindverantwoordelijk voor het opleveren van de vereiste producten en de eventueel daarbij behorende onderzoeken. Hiervoor is veel kennis binnen de deelnemende overheden aanwezig en er is budget beschikbaar voor eventueel aanvullende onderzoeken en/of de inhuur van kennis en expertise voor onder andere beleidsontwikkeling. Het gezamenlijke traject bestaat uit de volgende fasen:

  • fase 1: het maken van een plan van aanpak met een routekaart om te komen tot (gemeentegrensoverschrijdende) windprojecten;

  • fase 2: concretiseren van beleid en uitgangspunten;

  • fase 3: ontwikkelen van beleid voor lokaal eigendom en participatie, met inachtneming van reeds vastgesteld gemeentelijk en provinciaal beleid;

  • fase 4 en 5: begeleiding bij het maken van keuzes en het realiseren van draagvlak.


Resultaatverplichting:


Vanuit de hierboven omschreven aanpak dienen in ieder geval de volgende producten te worden opgeleverd:




  • Een plan van aanpak en een routekaart om te komen hoe we gaan samen werken aan windenergie;

    • Op dit moment lopen er verschillende trajecten en opdrachten naast elkaar ten aanzien van de ontwikkeling van windenergie. Zo hebben een aantal gemeenten al gebieden geconcretiseerd in een omgevingsprogramma of beleidskader en wordt er vanuit de samenwerking al een participatie- en communicatieplan opgesteld. De projectleider dient alle lopende sporen samen te bundelen en eenduidig te maken in een plan van aanpak met routekaart.



  • Een beleidskader realisatie grootschalige opwek windenergie waarin:

    • het ruimtelijk- als het beleidsspoor voor de realisatie van windenergie wordt meegenomen;

    • een notitie met een verdere selectie in het aantal zoekgebieden met daarin de meest kansrijke gebieden voor eventueel (gemeentegrensoverschrijdende) windprojecten;

    • Coördinatie van het opstellen van beleid voor lokaal eigendom en participatie, en advisering hoe de overheden hier het best invulling aan kunnen geven. Voor het ontwikkelen van beleid heeft de samenwerking extra budget beschikbaar om een adviesbureau ter ondersteuning in te huren;

    • Een voorstel voor een eventuele vervolgaanpak waaruit een go/no go moment kan volgen voor de samenwerkende overheden.




Competenties
- Projectmatig werken
- Communicatieve vaardigheden
- Samenwerken
- Resultaatgericht
- Proactief

Eisen



  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal wo master niveau;

  • Aantoonbare werkervaring met het realiseren van beleidsstukken binnen overheidsinstelling (maak dit duidelijk aantoonbaar in het cv met een voorbeeld);

  • De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 25 november.

  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider binnen een overheidsinstelling;

  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als projectleider windenergieprojecten;


Wensen



  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal wo master niveau in de richting van economie, geografie, bestuurskunde, sociologie, bedrijfskunde of transitiekunde;

  • Aantoonbare werkervaring met samenwerkingsverbanden en het begeleiden van inkomende vraagstukken.

  • Minimaal 3 jaar aantonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als projectleider windenergieprojecten;

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met het realiseren van beleidsstukken binnen gemeentelijke instelling (maak dit duidelijk aantoonbaar in het cv met een voorbeeld);


Vul je gegevens hieronder in, dan nemen we binnen 2 uur contact met je op om samen te kijken of er een match is. Heb je nog vragen? Bel ons op 030-249 66 96 of stuur een e-mail naar info@sdginterim.nl We helpen je graag verder!

Online solliciteren

Een geldig e-mailadres is verplicht.
Een geldig telefoonnummer is verplicht.

Ons team

Ons team staat dagelijks voor je klaar ter ondersteuning.

Niek Ros

Accountmanager

+31 6 57 48 86 15

Sofie van Rooijen

Recruiter

+31 6 13 97 02 98

Eelco Grunenberg

Accountmanager

+31 6 43 49 90 88

Hoe werkt het?

1. Keuze Opdracht

Zoek jouw droomopdracht op onze site en klik op reageren.

2. Voorbereiding

Samen zorgen we ervoor dat de motivatie en CV aansluiten bij de opdracht.

3. Gesprek

Indien gewenst kunnen we helpen bij het voorbereiden van het gesprek.

4. Uitslag

Van de opdrachtgever horen we of de opdracht aan je gegund is.