Parttime
Groningen
Geplaatst 1 week geleden
24-11-2024

Vacature kenmerken

Categorie

SDG16, SDG17, SDG3

Startdatum

16-12-2024

Aantal uur per week

16 uur p/w

Einddatum

16-12-2025

Standplaats

Groningen

Deadline

24-11-2024

Uurtarief

80 euro p/u

Sector

Overheid, Zorg en Welzijn



WIJ Groningen is een organisatie met sociale wijkteams in de gemeente Groningen.
WIJ Groningen adviseert en ondersteunt mensen in de gemeente Groningen om zelf grip te krijgen en te houden op hun leven. Als het kan met hulp van familie en vrienden zo dichtbij mogelijk. We stimuleren dat inwoners hun talenten, mogelijkheden en netwerk benutten en we versterken de sociale samenhang in de wijken.
Onze buurt-, opbouw- en jeugdwerkers werken in de wijken en buurten samen met groepen inwoners, sociale netwerken en met andere organisaties. Zij verbinden inwoners en netwerken met elkaar.
In opdracht van de gemeente Groningen bieden wij samenlevingsopbouw & preventie; basisondersteuning Wmo en Basis jeugdhulp (als algemene voorziening en beschikkingsarm); we verzorgen de toeleiding naar en indicaties voor de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) (begeleiding, Huishoudelijke hulp en voorzieningen) en Jeugdwet (specialistische jeugdhulp).
Onze medewerkers ondersteunen inwoners bij het regie voeren over de zorg en ondersteuning die zij krijgen, onder het motto ‘Met elkaar voor elkaar’, zodat:

  • Mensen zichzelf kunnen redden;

  • Mensen zelf regie voeren over hun leven;

  • Bestaande problemen niet verergeren en nieuwe problemen worden voorkomen;

  • Mensen zich veilig voelen in de wijk, op straat en in huis;

  • Mensen gezond zijn en zich positief kunnen ontwikkelen;

  • Mensen (weer) zoveel mogelijk kunnen meedoen in de samenleving.


Op jaarbasis krijgen wij ongeveer 40.000 ondersteuningsvragen van inwoners binnen, zowel individueel als voor groepen inwoners. Wij doen een triage, een brede uitvraag naar de vraag achter de vraag en onderzoek naar de leefsituatie en mogelijkheden van mensen zelf of in hun netwerk. Als mogelijk bieden we zelf directe hulp of ondersteuning. Op grond van onze adviezen verwijzen we inwoners naar specialistische hulp of zorg. In 2023 waren er plm. 14.000 verwijzingen.
WIJ Groningen bestaat uit 3 directies: operationele directie met alle wijkteams en teams met stedelijke expertise; directie Innovatie & Ontwikkeling waar teams Basis jeugdhulp, projectenbureau en WIJ Academie onder vallen en een directie Bedrijfsvoering en HRM.

Omschrijving van de opdracht van een dienst en het team of project waar de medewerker mee samenwerkt:
De opdracht betreft het:

  • Het uitvoeren van de rol als onafhankelijk klachtenfunctionaris. Op zeer korte termijn willen we expertise afnemen die zich zal richten op het onafhankelijk en objectief behandelen van klachten van inwoners van de gemeente Groningen over de werkwijze en behandeling door medewerkers van WIJ Groningen.

  • Het meewerken/ meehelpen aan het vormgeven en invoeren van het nieuwe proces van klachtenbehandeling binnen WIJ Groningen.


De klachtenafhandeling willen en moeten we anders gaan inrichten. We willen toe naar een onafhankelijke en objectieve behandeling/ bemiddeling. Redenen om dat nu te doen zijn:

  • In periode 2018 tot juni 2024 lag de opdracht voor de uitvoering van de  dienst “klachtenafhandeling” bij de gemeente Groningen. Die functionaris is vanwege pensioen gestopt met werken.

  • Omdat we jeugdhulpaanbieder zijn, zijn we wettelijk verplicht om een klachtencommissie in te stellen voor klachten over de jeugdhulp.


Hetgeen voor ons een natuurlijk moment is om het anders in te vullen.
De klachtenfunctionaris speelt een cruciale rol bij uitvoering van de klachtenafhandeling. Op jaarbasis waren er in 2023 89 klachten en in 2022 82.
Medewerkers in de uitvoerende teams worden altijd betrokken bij het onderzoek van de klacht, dit wordt grotendeels door de teams uitgevoerd.
De klachtenbehandeling valt binnen de portefeuille van de bestuurssecretaris, zij is proces-eigenaar. Je hebt contact met de bestuurssecretaris en naast inwoners ook met medewerkers binnen alle uitvoerende teams van WIJ Groningen en het team Kwaliteit en processen.
Binnen het Team Kwaliteit en processen werkt een adviseur preventie Klachten & Bezwaar, deze persoon is momenteel echter niet beschikbaar. Binnen het takenpakket van deze functionaris horen het adviseren ter voorkoming van klachten, borgen van verbeteringen, desgewenst bemiddelen tussen team en inwoner en afhandelen van de zeer complexe klachtonderzoeken (van ons zelf en Ombudsman).
De klachtenregeling en proces zijn in 2023 geactualiseerd. Deze nieuwe wijze van invulling kan betekenen dat we de regeling en het proces moeten bijstellen.

Voor de klachten van jeugdigen en ouders over de Basis Jeugdhulp zijn we bezig met het instellen/ organiseren van een onafhankelijke klachtencommissie voor jeugdzaken (nieuw). Jeugdigen en ouders kunnen daar terecht als ze het niet eens zijn met onze afhandeling/bemiddeling (2e lijnsafhandeling). Op deze wijze voldoen wij aan de wettelijke verplichting van de Jeugdwet.

Als inwoners het niet eens zijn met de afhandeling van hun klacht over de toeleidingsfunctie kunnen ze terecht bij de Ombudsman Groningen. De Ombudsman heeft in 2023 20 klachten over WIJ Groningen onderzocht. Voor haar onderzoek stelt ze onderzoeksvragen aan WIJ Groningen.

Eisen



  • Aantoonbare ervaring met klachten in kader van Wmo en Jeugdwet;

  • CVVoeg een CV/ profiel toe van maximaal 3A4.

  • Je bezit tenminste hbo werk- en denkniveau;

  • Je hebt de opleiding tot klachtenfunctionaris in de zorg/sociaal domein gevolgd en bent bijvoorbeeld ingeschreven bij de Vereniging van Klachtenfunctionaris in de gezondheidszorg;

  • Je hebt kennis en ervaring van methodes en technieken op het gebied van gespreksvoering, onderhandelingen en advisering, conflicthantering en bemiddeling;
    Deze ervaring is maximaal 2 jaar geleden opgedaan.

  • Je hebt kennis van en ervaring met sociaal domein;

  • Minimaal 3-5 jaar ervaring als klantenfunctionaris;


Wensen



  • CV
    Voeg uw CV toe en ga hierbij specifiek in op de gevraagde eisen.
    - De mate waarin de werkervaring van de kandidaat aansluit bij de opdracht.
    - De mate waarin de genoten opleiding(en) aansluit(en) bij het gevraagde functieprofiel.

  • InterviewBij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling.
    Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria.
    Zelfstandig: Onderneemt acties die meer gebaseerd zijn op eigen overtuiging dan op een verlangen om een ander een plezier te doen: een eigen koers varen. Integer en betrouwbaar: zegt wat hij doet, en doet wij hij zegt, heeft gen verborgen agenda en veinst geen emoties en zal zich niet laten beïnvloeden door oneigenlijke zaken. Transparantie: geeft aan partijen duidelijkheid over klachtenproces en mogelijke vervolgstappen en zijn rol. Maakt kwesties met en tussen partijen bespreekbaar en is duidelijk over zijn aanpak en wat partijen mogen verwachten. Onafhankelijkheid: laat zich niet leiden door belangen en opvattingen die strijdig zijn met de doelen en kwaliteitseisen van zijn functie. Meerzijdige partijdigheid: is er voor alle partijen, geeft in woord en daad geen blijk van een voorkeur voor of afkeuring van partijen en handelt zonder vooringenomenheid. De kandidaat wordt tijdens het gesprek op deze competenties beoordeeld. Bij elke competentie worden de volgende beoordelingsopties aangehouden: Geeft (nagenoeg) goede invulling aan competentie – 5%Geeft voldoende invulling aan competentie – 2%Geeft onvoldoende invulling aan competentie – 0% In totaal zijn er vijf (5) competenties. De kandidaat kan op deze vraag daardoor maximaal 25% scoren.

  • MotivatiebriefBij deze opdracht wordt om een motivatiebrief gevraagd. Deze weegt mee in de uiteindelijke beoordeling.
    Deze motivatiebrief wordt beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria.
    Wij vragen van de kandidaat aan te geven hoe kandidaat te werk gaat op basis van de opdrachtomschrijving, wat kandidaat op basis van de opdrachtomschrijving gaat uitvoeren en wat de aanpak daarbij is. Max. 1 A4 toevoegen. -        De beschrijving van kandidaat sluit uitstekend aan (15%) -        De beschrijving van kandidaat sluit goed aan (7%) -        De beschrijving van kandidaat sluit voldoende aan  (0%) De beschrijving van kandidaat is onvolledig en sluit niet aan bij onze uitvraag  (knock-out)

  • Visie en aanpak
    Voeg jou visie en aanpak (maximaal 1 a4 in PDF) toe over de wijze waarop je een succesvolle invulling geeft aan deze opdracht en ga hierbij specifiek in op de onderwerpen die de komende periode bijzondere aandacht vragen. Wij zien graag duidelijk terug hoe je bevindingen en verbeterpunten gaat aangeven.


Vul je gegevens hieronder in, dan nemen we binnen 2 uur contact met je op om samen te kijken of er een match is. Heb je nog vragen? Bel ons op 030-249 66 96 of stuur een e-mail naar info@sdginterim.nl We helpen je graag verder!

Online solliciteren

Een geldig e-mailadres is verplicht.
Een geldig telefoonnummer is verplicht.

Ons team

Ons team staat dagelijks voor je klaar ter ondersteuning.

Niek Ros

Accountmanager

+31 6 57 48 86 15

Sofie van Rooijen

Recruiter

+31 6 13 97 02 98

Eelco Grunenberg

Accountmanager

+31 6 43 49 90 88

Hoe werkt het?

1. Keuze Opdracht

Zoek jouw droomopdracht op onze site en klik op reageren.

2. Voorbereiding

Samen zorgen we ervoor dat de motivatie en CV aansluiten bij de opdracht.

3. Gesprek

Indien gewenst kunnen we helpen bij het voorbereiden van het gesprek.

4. Uitslag

Van de opdrachtgever horen we of de opdracht aan je gegund is.