Procesbegeleider hersteloperatie kindertoeslagen, schulden en bestaanszekerheid
VNG
Fulltime
Zuid-Holland
Geplaatst 1 week geleden
25-11-2024
Vacature kenmerken
De VNG representeert de ruim 300 Nederlandse gemeenten en werkt samen met haar
afdelingen aan een krachtige lokale overheid. VNG Realisatie stelt daarbij vanuit de
uitgangspunten van VNG beleid de lokale uitvoering van de maatschappelijke opgaven
door gemeenten centraal. Onder meer door in nauwe afstemming met VNG beleid actief
te participeren in de netwerken van gemeenten en hun partners, door samenwerking te
stimuleren via ‘samen organiseren’ en waar mogelijk standaarden te ontwikkelen die de
dienstverlening van gemeenten verbeteren.
VNG Realisatie draagt in opdracht van VNG beleid bij aan vier gemeentelijke
speerpunten:
• werken als één overheid, met leden en partners, aan het oplossen van
maatschappelijke vraagstukken op sociaal, fysiek en veiligheidsdomein;
• verbeteren van de dienstverlening;
• een efficiënte en wendbare organisatie;
• anticiperen op de toekomst.
Over het Basisteam Maken
Het is de missie van het basisteam Maken om de regie te nemen om door leden
omarmde initiatieven door te ontwikkelen tot collectieve oplossingen en breed gebruik
daarvan voor te bereiden.
Over de Programma’s Verbinden Schuldendomein, Hersteloperatie
Kindertoeslagen en Bestaanszekerheid
Als procesbegeleider maak je onderdeel uit van het Basisteam Maken en werk je voor de
volgende programma’ s: het programma Hersteloperatie Kindertoeslagen en op
programma’s die in het teken staan van schulden en bestaanszekerheid. Het accent ligt
op het programma Hersteloperatie Kindertoeslagen.
De hoofdambitie van VNG is het realiseren van bestaanszekerheid voor alle inwoners.
Bestaanszekerheid is nodig om armoede en schulden te voorkomen en de inwoners die al
financiële problemen hebben een duurzame oplossing te kunnen bieden.
De programma’s bieden gemeenten ondersteuning om complexe onderwerpen te
implementeren binnen de gemeentelijke praktijk. De hersteloperatie
Kinderopvangtoeslag Gemeenten ondersteunt gemeenten bij het helpen van ouders die
zijn getroffen door de problemen met de kinderopvangtoeslag. Ouders kunnen
ondersteunen krijgen op de vijf leefgebieden: wonen, werk, zorg, financiën en gezin. Het
programma ondersteunt gemeenten met producten als handreikingen, routekaarten,
Q&A’s, formats, tweewekelijkse spreekuren en podcasts.
In de rol procesbegeleider ondersteun je gemeenten bij de implementatie van thema’s
(hersteloperatie Kinderopvangtoeslag Gemeenten, schulden en bestaanszekerheid). Dat
doe je door een goede informatievoorziening die met gemeenten en andere stakeholders
wordt gedeeld via o.a. nieuwsbrieven en de website. In digitale en fysieke
bijeenkomsten, zgn. werksessies en (be)spreekuren deel je inhoudelijke kennis over de
wet- en regelgeving en kennis over het toepassen van de implementatieproducten van
het programma met gemeenten.
Je neemt deel of levert een inhoudelijke bijdrage aan overleggen op tactisch en
operationeel niveau binnen de hersteloperatie kinderopvangtoeslag, schuldendomein of
bestaanszekerheid.
Werkzaamheden en verantwoordelijkheden
•
Je werkt aan een passend ondersteuningsaanbod voor gemeenten;
•
Je signaleert ontwikkelingen, aanpassingen in wet- en regelgeving en wensen bij
gemeenten en vertaalt die naar een passend ondersteuningsaanbod.
•
Je ontwikkelt, schrijft en toetst ondersteuningsproducten die generiek toepasbaar
zijn op basis van behoefte van gemeenten.
•
Je bereidt presentaties voor en verzorgt presentaties bij (digitale) bijeenkomsten
en/of trainingen voor het netwerk van gemeentelijke contactpersonen;
•
Je beantwoordt inhoudelijke vragen die binnenkomen via telefoon, e-mail en
tijdens bijeenkomsten;
•
Je levert een inhoudelijke bijdrage aan de ontwikkeling van beleid op tactisch
niveau gericht op de implementatie;
•
Je monitort de voortgang van de lopende wetstrajecten en/of de hersteloperatie
kinderopvangtoeslag en creëert draagvlak voor gekozen oplossingsrichtingen en
daaruit voortvloeiende consequenties.
Resultaat van de opdracht
Ondersteuning door de procesbegeleider moet ertoe leiden dat:
1.De producten (handreikingen, factsheets, instructiemateriaal etc.) van kwalitatief hoog
niveau zijn ontwikkeld en up to date zijn;
2. Alle gemeenten in staat zijn om de onderwerpen binnen de deelprojecten te
implementeren gebruikmakend van het kader dat bestaat uit de routekaart Financiële
Zorgen;
3.De klant- en stakeholdertevredenheid over de geleverde ondersteuning hoog is.
Eisen
- Minimaal afgeronde opleiding op hbo-niveau;
- Minimaal vijf jaar aantoonbare ervaring met adviseren over het op gang brengen en op gang houden van multidisciplinaire veranderprocessen bij gemeenten;
- Minimaal vijf jaar aantoonbare werkervaring in de rol van adviseur of projectleider op het gebied van complexe implementatietrajecten in het gemeentelijk uitvoeringsdomein op politiek-bestuurlijk terrein en in situaties met tegenstrijdige belangen;
- WO-werk- denkniveau, aantoonbaar door minimaal drie jaar werkervaring op WO-niveau;
Wensen
- Aantoonbare ervaring met het samenwerken met minimaal 2 Rijksoverheden binnen een programma of uitvoeringstraject. (Benoem minimaal twee voorbeelden in motivatiebrief).
- Aantoonbare werkervaring met gemeentelijke (besluitvormings)processen.
- In de afgelopen 5 jaar aantoonbare ervaring met werken bij of voor gemeenten in de rol van adviseur op alle niveaus (bestuurlijk, strategisch, tactisch management en operationeel)
- In de afgelopen vijf jaar aantoonbare ervaring in de rol van adviseur of projectleider in het creëren van draagvlak en faciliteren van kennisdeling voor gekozen oplossingsrichtingen en daaruit voortvloeiende consequenties. (Benoem drie voorbeelden in motivatiebrief)
- Inhoudelijke en actuele kennis op de gemeentelijke beleidsterreinen schulden en bestaanszekerheid. Licht dit toe aan de hand van twee voorbeelden in de motivatiebrief.
- Inhoudelijke en actuele kennis van een crisisdossier binnen de (Rijks)overheid of bedrijfsleven. (Benoem voorbeelden in motivatiebrief).
- Kennis van (werk)processen bij gemeenten. (Toelichting in CV of motivatie)
Vul je gegevens hieronder in, dan nemen we binnen 2 uur contact met je op om samen te kijken of er een match is. Heb je nog vragen? Bel ons op 030-249 66 96 of stuur een e-mail naar info@sdginterim.nl We helpen je graag verder!
Ons team
Ons team staat dagelijks voor je klaar ter ondersteuning.
Niek Ros
Accountmanager
+31 6 57 48 86 15
Sofie van Rooijen
Recruiter
+31 6 13 97 02 98
Eelco Grunenberg
Accountmanager
+31 6 43 49 90 88
Hoe werkt het?
1. Keuze Opdracht
Zoek jouw droomopdracht op onze site en klik op reageren.
2. Voorbereiding
Samen zorgen we ervoor dat de motivatie en CV aansluiten bij de opdracht.
3. Gesprek
Indien gewenst kunnen we helpen bij het voorbereiden van het gesprek.
4. Uitslag
Van de opdrachtgever horen we of de opdracht aan je gegund is.